Hundratals miljarder i skattepengar till fossila tjänstebilar
Carl Undéhn
21 okt 2024
EU har beslutat om att inför tullar på elbilar som tillverkas i Kina. Orsaken är att de anses dra nytta av statliga subventioner, vilket ger dem en fördel när de säljs på marknaden här. Men även här subventioneras saker och ting. Till exempel tjänstebilar med förbränningsmotorer. I EU:s fem största länder subventioneras de med nästan 480 miljarder kronor av skattebetalares pengar – per år. Det visar en ny studie från lobbyorganisationen Transport & Environment som verkar för en omställning till eldrift.
Organisationen har vägt in värdet för bland annat avskrivning av bilen, momsavdrag och kort för att kunna tanka för att komma fram till siffran. Mest förmåner ges till tjänstebilsförare i Italien där de årliga subventionerna för tjänstebilar med förbränningsmotorer uppgår till drygt 180 miljarder kronor om året. Inte långt där efter hamnar Tyskland, där de årliga subventionerna uppgår till 155 miljarder kronor. Betydligt lägre subventioner, men ändå ansenliga summor, hittas i Frankrike och Polen med 73 respektive 70 miljarder kronor om året. Det femte stora EU-landet i undersökningen är Spanien, där skatteförmånerna för tjänstebilar liknande dem för privata fordon.
– Det här är helt ologiskt och helt oacceptabelt, att vi fortfarande lägger miljarder av skattebetalarnas pengar på en teknik som helt strider mot Europeiska kommissionens agenda för grön omställning, säger Stef Cornelis som är chef för Transport & Environments avdelning för fordon.
Transport & Environment har också brutit upp siffrorna på olika typer av bilar. Med de har de kommit fram till att 15 miljarder euro, 170 miljarder kronor, går till att subventionera suvar med förbränningsmotorer.
– Skattebetalarna betalar miljarder varje år i skattelättnader för att förare av tjänstebilar ska kunna köra förorenande bensinbilar. Många av dessa är dyra, avancerade SUV:ar som släpper ut mycket föroreningar. Detta är dålig klimatpolitik och socialt orättvist, säger Stef Cornelis.
Som positiva exempel lyfter Transport & Environment Storbritannien och Belgien som är på väg att fasa ut förmåner för bilar som orsakar stora utsläpp. I Storbritannien betalar de som kör en eldriven tjänstebil också lägre skatt jämfört med en bensin- eller dieselbil. Som ett resultat av det utgör elbilar nu över 21 procent av tjänstebilarna där. På de stora marknaderna Tyskland och Frankrike står elbilarna för endast 11,7 respektive 10,7 procent, vilket är betydligt lägre än elbilarnas andel på privatmarknaden i länderna.
Sverige var inte med i studien.