Sverige blir testmarknad för Volkswagens nya affärsmodell med elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 jun 2022

Direktförsäljning till kund via nätet blir allt vanligare inom bilindustrin. Tesla har alltid använt sig av det och den som vill ha en Polestar eller Volvo kan också klicka hem den från soffan.

Nu ska också stora Volkswagengruppen i Sverige delvis börja ställa om sin affärsmodell till att bli mer digital – men i lite mer försiktig takt.

Återförsäljarna runt i landet ska i framtiden bli agenter som visar bilar och erbjuder provkörning. När kunden bestämt sig levereras bilen till återförsäljaren från ett centralt lager som Volkswagen Group Sverige ska hålla. Köpprocessen ska delvis bli möjlig online, men framför allt handlar det om att möta dagens kunder som läst på mycket på nätet innan de kommer till bilhallen.

– Återförsäljarens roll blir också fortsatt att ge en upplevelse av bilen, ta hand om kunden, föreslå kringtjänster och sköta leverans av den beställda bilen – säljarna blir våra ombud. Och oavsett om kunden väljer att göra affären på nätet eller fysiskt så är det samma villkor och pris som gäller, oavsett var i Sverige man bor och för såväl kund som återförsäljare, säger Claes Jerveland som är vd för Volkswagen Group Sverige.

Något som i praktiken innebär fasta priser och ingen möjlighet att pruta eller förhandla till sig något vid bilköpet.

Då beslutet innefattar alla märken inom Volkswagenkoncernen betyder det från nästa år även eldrivna modeller från Skoda och Audi. Men omställningen ska ske gradvis och först ut är det försäljningen av elbilarna Cupra Born och kommande ID.Buzz som berörs i slutet av i år. Senast nästa år ska den nya affärsmodellen gälla för alla elbilar från koncernen.

– Kunden är numera i första hand digital och online, då måste det också vara utgångspunkt för hur vi jobbar – vi behöver ställa om. Här passar en agentmodell bra in. Dessutom gör vi återförsäljare just nu omfattande investeringar i digital utveckling för att stärka upp oss inför framtiden, säger Therese Granath som är ansvarig för personbilar för Scania Volkswagen Återförsäljarna.

Förändringen är tänkt för alla europeiska länder. Men Sverige tillsammans med Frankrike blir först med att införa den nya modellen.

– Sverige är ett av de länder som ligger längst fram i Europa när det gäller försäljning av elbilar. Under årets första fem månader har ungefär hälften av våra beställda personbilar varit eldrivna. Samtidigt har vi svenskar en stor vana av att göra det mesta på nätet. Vi kan bara se vinnare med detta upplägg och framför allt tror jag att våra kunder kommer att kunna se fram emot en ännu mer transparent och smidig bilaffär, säger Claes Jerveland.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: