Elbilen logo Meny

SVOLT presenterar koboltfria batterier – produktion i Europa från 2023

SVOLT_NMX_Zellen_Koboltfria batterier_Foto_SVOLT

Kinesiska batteritillverkaren SVOLT meddelar att deras elbilsbatterier tillverkade utan kobolt nu går att beställa. Det rör sig om en nyutvecklade variant av NMC-batterier (nickel-mangan-kobolt) som nu istället kallas NMX. De kommer erbjudas i två olika varianter och först ut är den med 115 Ah och en energitäthet på 245 Wh/kg. Efter det följer battericeller med 226 Ah och en energitäthet på 240 Wh/kg.

Som jämförelse har energitätheten i battericeller idag ett genomsnitt på omkring 200 Wh/kg och bland annat Tesla arbetar mot målet att nå 400 Wh/kg.

Enligt SVOLT är det möjligt att uppnå en räckvidd på över 80 mil med de nya batterierna och levnadstiden är beräknad till 15 år eller 1,2 miljoner kilometer.

De nya battericellerna ska dessutom vara omkring 5% billigare än dagens NMC-batterier tack vare att de inte innehåller kobolt.

Produktionen ska dra igång i juni i företagets fabrik i Kina och ska börja användas direkt i elbilar från den kinesiska tillverkaren Great Wall. När SVOLT:s europeiska fabrik öppnar i Tyskland 2023 ska de koboltfria batterierna tillverkas även där.

Att batterier innehåller kobolt är en sak som ofta framförs av kritiker. Den konfliktfyllda metallen är en både dyr och omtalad beståndsdel i batterierna som sitter i våra mobiltelefoner, datorer – och elbilar.  

Det finns därför ett genuint intresse från tillverkare, miljögrupper och människorättsaktivister att hitta alternativ till kobolt. Inom EU finns det flera projekt som arbetar på alternativ till kobolt. Projektet Hydra, där flera länder ingår, har nyligen gjort framsteg genom att byta ut kobolt mot järn, mangan och kisel. Ett annat projekt är Battery2030+, där bland annat Uppsala Universitet är drivande, som arbetar övergripande med utvecklingen av bättre batterier.  

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-01-22