Tekniskt genombrott nära – Tesla effektiviserar tillverkningen igen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 sep 2023

När Tesla öppnade sin fabrik utanför Berlin fick de tyska tillverkarna en ny konkurrent på hemmaplan. Och det var framför allt en sak som skrämde dem: effektiviteten. Vid Giga Berlin kan Tesla bygga en Model Y på tio timmar. Volkswagen behöver däremot 30 timmar för att skruva ihop en av sina ID-modeller.

Nu uppger nyhetsbyrån Reuters att Tesla tagit ett nytt stort kliv framåt vad gäller effektiviteten vid tillverkningen. Tesla har redan varit pionjärer med att använda enorma pressverktyg – så kallad gigagjutning – för att tillverka stora delar av bilens struktur kan gjutas i ett stycke. Något som sparar både pengar och tid. Andra tillverkare som Volvo, Toyota och Hyundai ska också börja använda processen vid tillverkning av sina bilar.

Enligt fem personer som nyhetsbyrån talat med arbetar Tesla nu med vidareutveckla tekniken. Tillverkaren ska vara nära ett genombrott som betyder att Tesla kan gjuta hela bilens underrede i ett stycke. Något som skulle vara ett viktigt steg på vägen mot planerna som presenterades under eventet Investor Day i mars. Där meddelade Tesla att de 2030 vill bygga 20 miljoner bilar om året. Förra året tillverkade Tesla 1,37 miljoner bilar.

Så här illustrerade Volvo tekniken när det meddelades att Volvo satasar på megagjutning.

Den kraftiga ökningen i produktionen ska bli möjlig genom fler fabriker och vad som kallades optimerade tillverkningsmetoder. Där spelar alltså vidareutvecklingen av megagjutning en viktig roll. Enligt källorna som Reuters hänvisar till ska tekniken användas för att tillverka den 25.000-dollarsbil som det ryktats om under lång tid.

Att gjuta stora delar i ett stycke är komplicerat och innebär stora investeringskostnader för de former som behövs. Stora investeringar verkar finnas med i Teslas kalkyl för att nå målet med 20 miljoner bilar om året 2030. Under Investor Day räknade Teslas finanschef Zach Kirkhorn med att det krävs investeringar på svindlande 175 miljarder dollar, eller 1,8 biljoner kronor.

Det finns däremot en nackdel med megagjutning. När ett stycke av bilen utgörs av en stor del i stället för hundratals mindre delar blir det svårt att byta eller reparera bilen vid en skada.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: