Tesla får kritik för säkerheten kring självkörning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 apr 2021

En uppmärksammad krasch med en Tesla i Texas har fått fart på diskussionen om bilars system för självkörning.

Vid olyckan i helgen omkom två personer och enligt polisen satt ingen av dem i förarstolen på den Tesla Model S de åkte i. Vad som exakt hände är ännu oklart. Teslas chef Elon Musk twittrade att bilens autopilotsystem inte ska ha varit aktiverat när olyckan skedde.

Systemet kräver att en person måste befinna sig i förarstolen för att kunna rycka in.

Den amerikanska tidningen Consumer Report har nu genomfört ett uppmärksammat försök att lura Teslas autopilot.

Det handlar inte om något avancerat tekniskt hack av systemet. Istället ska det ha räckt med att hänga en vikt på ratten och att föraren tog sig ur förarsätet utan att knäppa upp bältet.

Bilen fortsatte att köra på teststräckan under hela testet trots att ingen satt vid ratten.

I testet användes inte en Model S av 2019 års modell som i kraschen utan en Model Y av årsmodell 2020.

Magasinet menar att Teslas modeller till stor del redan har tekniken som kan användas för att förbättra säkerheten vid självkörning. Bland annat finns sensorer i förarstolen som kan användas för att känna av om någon sitter där – vilket de gör för bland annat bältesvarnaren.

Den Model Y som användes vid testet har även en kamera riktad mot föraren. Men den används inte för att säkerställa att någon sitter bakom ratten vid självkörning, något som är fallet hos andra tillverkare.

– Tesla ligger efter andra tillverkare som GM och Ford som på modeller med avancerad förarassistans använder teknik för att säkerställa att föraren tittar på vägen, säger magasinet Consumer Reports testare Jake Fischer i artikeln.

Det pekas också på problemet att folk överskattar bilars självkörningsförmåga. I dagsläget handlar det främst om assistanssystem som fortfarande kräver en förare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!