Tesla och BYD – jättar som både konkurrerar och samarbetar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 aug 2022

Förra veckan blev det klart att kinesiska BYD kommer till Sverige med elbilar senare i år. Försäljning ska ske genom Hedin Bil, men det ska också öppnas ett show room i Stockholm och sedan även i flera städer.

Ännu är det inte bekräftat vilken eller vilka modeller som blir först ut att säljas här. Det mesta tyder ändå på att det handlar om att det blir elsuven BYD Tang.

Fler modeller lär följa och även om BYD är ett ganska okänt märke här handlar det om en jätte i elbilsbranschen som nu kliver in på den svensk marknaden.

I somras meddelades att BYD hade gått om Tesla som världens största tillverkare av elbilar. Under årets första sex månader levererade BYD 614 000 elbilar i Kina, jämfört med Tesla som levererade 564 000 elbilar.

Men siffrorna stämmer endast om begreppet ”elbilar” även innefattar laddhybrider. Sett till enbart helt eldrivna modeller levererade BYD 323 000 bilar, alltså färre än Tesla.

Att BYD är en snabbt växande elbilstillverkare råder det däremot inget tvivel om. Redan nu finns märket i Norge och med satsningen på Sverige, Tyskland och förmodligen fler europeiska marknader under kommande år kan BYD knappa in alltmer på Teslas försprång.

Hemma i Kina har sedanmodellen BYD Han blivit en storsäljare. Och med den mindre sedanen Seal har BYD en direkt konkurrent till Tesla Model 3.

Konkurrensen om kunderna verkar däremot inte vara något hinder för ett samarbete mellan de båda tillverkarna. Sedan förra året använder sig Tesla av billigare LFP-batterier utan nickel och kobolt för Standard Range-versioner. Under årets första tre månader satt det LFP-batterier i hälften av alla bilar Tesla tillverkade.

Blade-batteri från BYD

Sedan en tid har det ryktats om att BYD ska leverera sitt egenutvecklade LFP-batteri kallat ”Blade” till Tesla. Det har högre energitäthet än andra LFP-batterier, vilket annars har varit en nackdel med cellkemin.

Enligt kinesiska medieuppgifter har BYD nu inlett leveranser av Blade-batteriet till Teslas fabrik utanför Berlin. De första Model Y med LFP-batterier ska tillverkas där redan nu i augusti.

Brist på batterier har tidigare pekats ut att vara en orsak som har bromsat tillverkningstakten i Teslas tyska fabrik. Innan fabriken pausades i två veckor i juli för installationsarbeten låg produktionen på 1 000 bilar i veckan, enligt Teslas chef Elon Musk.

I oktober väntas den ha ökat till 3 000 bilar i veckan för att under början på nästa år stiga till 5 000.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!