Elbilen logo Meny

Tesla överväger batteriåtervinningsfabrik i Kina


I linje med flera andra elbilsbatteriproducenter överväger nu Tesla att öppna en batteriåtervinningsfabrik i Kina, rapporterar Reuters. Förutom batterier ska det även finna splaner på återvinning av elmotorer och andra delar av företagets bilar.

Batteriåtervinning som flera biltillverkare visat ökat intresse för det senaste året, spås kunna bli en nyckel för att minska miljöpåverkan för kommande generationers batterier. Vidare verkar batteriproduktionen nu nått den nivå där storskalig batteriåtervinning kan visa sig vara en lönsam affär. 


Valet av plats för batteriåtervinningsfabriken i just Kina är noga genomtänkt. Kina är idag är världens största elbilsmarknad med över 1.3 miljoner sålda el- och laddhybrider föregående år. Det kommer alltså finnas en stor marknad och ett stort behov för återvinning av batterier inom några år där.

Tesla är inte de första som visat intresse för återvinning i branschen. Redan 2019 meddelade svenska Northvolt sina planer på storskalig batteriåtervinning i Sverige. Dessutom presenterade Volvo nyligen nya miljödirektiv där de satt fram mål för att tills 2040 ha en fullt cirkulär affärsverksamhet. 


En annan svensk aktör som satsar på batteriåtervinning är BatteryLoop. Istället för att återvinna batteriernas metaller vill BatteryLoop istället återanvända batterier för storskalig energilagring. I ett samarbete mellan BatteruLoop, Volvo och Stena Recycling öppnade nyligen en laddstation i Göteborg som drivas av 446 solpaneler där elen lagras i uttjänta batterier från Volvo XC40 Recharge.

Text: Sigge Dackevall

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-30