Test väcker frågor kring Cybertrucks räckvidd
Carl Undéhn
5 jan 2024
Vid presentationen av Teslas Cybertruck 2019 talades det om en räckvidd på 80 mil. När leveranserna av pickupen drog igång 30:e november förra året visade sig räckvidden på den fyrhjulsdrivna lanseringsversionen med en effekt på 447 kW (608 hästkrafter) vara 320 miles, eller 51,4 mil.
För att kunna ta sig närmre de utlovade 80 milen erbjuds ett batteripaket på flaket för 16.000 dollar som ökar räckvidden med 20 mil.
YouTube-kanalen Out of Specs har nu genomfört ett eget räckviddstest där Cybertruck kördes på motorväg tills batteriet på 123 kWh var helt slut. Och när det visade noll procent hade de lyckats köra 254 miles, alltså 40,9 mil. Hela testet går att se på videon här:
Det är omkring 10 mil mindre än utlovat. Till Cybertrucks försvar ska nämnas att testet bestod enbart av motorvägskörning i en hastighet på motsvarande 113 km/h och vid ganska kyliga temperaturer på strax under 8 grader.
Som en pickup byggd för tuffa uppgifter och möjligheten att dra släp på mellan 3,4 och 5 ton beroende på version väcker det ändå en del frågor kring den verkliga räckvidden. Att Cybertruck kan ta sig fram i hård terräng råder det däremot ingen tvekan om. En annan visar däremot en annan video där Cybertruck klättrar upp för en ojämn brant till synes utan större problem.