Test visar: Stor variation vid elbilars räckvidd i kyla
Carl Undéhn
15 dec 2022
Det har varit rejält kallt den senaste tiden. Att räckvidden hos elbilar minskar vid låga temperaturer känner nog alla till. Kylan påverkar kemin i batteriet som blir långsammare och för att du inte ska sitta och frysa behövs energi för att värma upp bilen.
Med resultatet att du måste ladda tidigare jämfört med när du kör en sommardag med optimal temperatur på omkring 20 grader. Men hur mycket kortare räckvidden blir skiljer sig åt en hel del mellan olika modeller. Norska bilorganisationen NAF undersöker varje år hur mycket olika bilars räckvidd försämras jämfört med de WLTP-siffror som tillverkarna anger.
I temperaturer mellan noll och minus sju grader körs bilarna tills de stannar. Vid det senaste testet var det Tesla Model 3 Long Range som med 52,1 mil lyckades köra längst. Men minst förlust av räckvidd hade BYD Tang, Tesla Model Y Long Range och Porsche Taycan Cross Turismo med 11 procent jämfört med WLTP-siffrorna.
Recurrent, en amerikansk tillverkare av verktyg för att mäta räckvidd, har nu genomfört ett liknande test med 13 modeller i temperaturer på mellan 1 och 6 minusgrader jämfört med räckvidden vid 21 grader. Och precis som i det norska testet visar bilarna på stor variation i hur räckvidden påverkas av kylan.
Minst räckvidd i kyla tappade Jaguar i-Pace med tre procent. Även Audi e-tron klarade de lägre temperaturerna bra och tappade endast åtta procent av räckvidden.
Alla Teslas fyra modeller var med i testet där elsuvarna Model X och Model Y båda förlorade 15 procents räckvidd. Model 3, som alltså kom längst i det norska testet, förlorade enligt den amerikanska undersökning 17 procents räckvidd. Det är jämförbart med siffrorna från det norska testet där Model 3 tappade 15,15 procents räckvidd.
För Model S var förlusten något högre med 19 procent. Samma gäller för Hyundai Kona och hos Nissan Leaf minskade räckvidden med 21 procent.
De lite till åren komna Volkswagen e-Golf och BMW i3 visade förluster på 23 respektive 24 procent.
Den här i Sverige populära Volkswagen ID.4 som tappade 30 procents räckvidd. Det gäller även för Ford Mustang Mach-E. Den bil i testet som tappade mest säljs inte i Sverige, nämligen Chevrolet Bolt med 32 procent.