Tester visar på stor potential för billiga aluminiumjon-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 aug 2021

I jakten på framtidens batterier forskas det på en mängd olika material. Säkert är i alla fall att behovet att batterier för energilagring, både till det ökade antalet elbilar och många andra situationer, kommer leda till en växande industri i framtiden.

Idag dominerar litiumjonbatterier, men det finns många kandidater på andra lösningar som står i startgroparna.

Det tyska forskningsinstitutet Frauenhofer rapporterar nu om lyckade försök med ett aluminiumjon-batteri.

Tekniken är inte ny och tidigare forskning vid bland annat Stanford University i USA har visat på fördelen med cellkemin.

Bland annat löper batterierna ingen risk att fatta eld ens vid kraftig yttre påverkan.

Den främsta orsaken till intresset är ändå produktionskostnaden. Tekniken är enkel och det aluminium som används behöver inte ens vara av särskilt hög kvalitet. Som anod räcker också vanlig aluminiumfolie.

En annan konkret fördel är att det aluminium gör det möjligt – i alla fall i teorien – att skapa batterier med fyra gånger så hög energitäthet som med litium.

Att lyckas med det i praktiken har varit ett av problemen med tekniken.

Men enligt Ulrike Wunderwald från Frauenhofer har de nu med enkla medel lyckats uppnå en energitäthet på 135 Wh/kg. Möjligheten att uppnå högre energitäthet ses därför som god.

Hon säger också att aluminiumjon-batterierna klarar 10 000 cykler med en laddningseffektivitet på 90 procent. Det är fler än vid tidigare försök och tester visar att cellerna klarar mer än dubbelt så många cykler.

Även laddhastigheten är något som imponerar i institutets tester.

– Batteriet kan både laddas upp och laddas ur på mindre än 30 sekunder, säger Ulrike Wunderwald som menar att kemin har ”enorm potential”.

Tekniken kan användas i elbilar, men i första hand tänker sig forskarna att den kommer användas för lagring av sol- och vindenergi.

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!