Annons:

Tidigare Waymo-chef sågar Teslas robottaxi – många sätt att fejka

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

15 mar 2025

Den tidigare vd:n för Waymo, John Krafcik, har i en nyligen genomförd intervju med tyska Manager Magazine ifrågasatt Teslas kommande robottaxi-projekt, Cybercab. Han skräder inte orden och menar att det finns stora brister i Teslas planer. Krafcik, som ledde Waymo från 2015 till 2021, kritiserar inte bara Teslas val av sensorer, utan också hur dessa är placerade och deras förmåga att hållas rena. Så här säger han om, Cybercab, det robot-taxi-koncept som Tesla visade upp förra året:

– Om ett företag menar allvar med att bygga en säker robottaxi-verksamhet skulle robottaxin inte se ut som Cybercab. En seriös robottaxi prioriterar säkerhet med sensorer på taket, på sidorna och hörnen av fordonet. Dessa sensorer har också rengörings- och torkfunktioner – vindrutetorkare, tryckluftsmunstycken och så vidare. En seriös robottaxi är inte heller designad som en kupé. En kupé gör det svårt för människor att enkelt gå in och ut ur fordonet.

Enligt Krafcik har Waymo hållit sig borta från motorvägar under en lång tid eftersom trafikförhållanden och sårbara vägtrafikanter, som cyklister och fotgängare, även finns där, om än mer sällan. Han betonar vikten av att ha robusta lösningar för dessa sällsynta händelser, särskilt med tanke på högre hastigheter och längre bromssträckor.

I juni i år förväntas Tesla starta en taxi-tjänst med självkörande bilar utan mänskliga förare i ett avgränsat område i Austin. Det är med andra ord liknande tjänst som Waymo har erbjudit under många år. Och som vi har testat. Krafcik tror dock inte att Tesla på något sätt kommer att revolutionera denna verksamhet.
– Det finns många sätt att fejka en robottaxi-tjänst, säger han till Manager Magazine.

Ord och inga visor från tidigare Waymo-chefen med andra ord. Men då ska man komma ihåg att han har sin bakgrund i ett konkurrerande bolag. Den tjänst som Tesla ska rulla ut i Austin i sommar är alltså samma typ av tjänst som Waymo har haft en längre tid redan. Och det rör sig alltså inte om att låta privatpersoners bilar att användas i taxitjänsten, utan Teslas egna fordon. Den som tror att försöket i Austin bara är ett litet avstamp till att folk som har köpt full självkörningsförmåga till sina bilar ska kunna starta robottaxiverksamhet kan dock bli besvikna. Enligt Ashok Elluswamy, som är chef för avdelningen för självkörande fordon på Tesla krävs det för att rulla ut detta, att Teslas sjävkörande bilar klarar samma sträcka utan intervention som människor kör utan att krocka. Och den sträckan är 1.078.202 kilometer. Idag klarar Teslas autonoma teknik 800 kilometer enligt Electrek.

Annons: