/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-GLC-drivlina-produktion01.jpg)
Nu bygger Mercedes egna drivlinor för nya GLC
Carl Undéhn
14 okt 2025
Elsuven GLC är den senaste elbilen från Mercedes och efter CLA den andra i en ny generation med 800-voltsteknik för snabb laddning. Premiären skedde under bilmässan IAA i München i början av september och nu meddelas att förberedelserna för tillverkningen av GLC har dragit igång. Bilen tillverkas i ett samarbete mellan Mercedes dotterbolag Star Assembly […]
Elsuven GLC är den senaste elbilen från Mercedes och efter CLA den andra i en ny generation med 800-voltsteknik för snabb laddning. Premiären skedde under bilmässan IAA i München i början av september och nu meddelas att förberedelserna för tillverkningen av GLC har dragit igång. Bilen tillverkas i ett samarbete mellan Mercedes dotterbolag Star Assembly i rumänska Sebeș, där drivenheten byggs, fabriken i Untertürkheim i Tyskland där drivlinan byggs samt fabriken i Bremen där tillverkning av själva bilen sker.

Med det börjar Mercedes nu att tillverka fler komponenter för elbilar på egen hand. För tidigare modeller som EQA, EQC och EQE köpte Mercedes in komponenter för drivlinan och elmotorer från underleverantörer som ZF och Valeo.
För Star Assembly, som tidigare tillverkat växellådor åt Mercedes, är det första gången som de tillverkar komponenter för en elbil. Arbetet där sker därför enligt Mercedes i nära samarbete med fabriken i Untertürkheim och utvecklingscentret för elektriska drivlinor där.

Produktionen av de elektriska drivaggregaten för den nya, helelektriska Mercedes-Benz GLC är en viktig milstolpe i omvandlingen av vårt fabrik och understryker Sebeș roll i Mercedes-Benz globala produktionsnätverk. Investeringar i de nya produktionsvolymerna ökar flexibiliteten och stärker därmed framtidsutsikterna, säger Jörg Burzer som är ansvarig för produktion, kvalitet och leverantörskedjor hos Mercedes.
Mercedes GLC är först ut på den nya plattformen MB.EA och släpps först som fyrhjulsdrivna GLC 400 4MATIC med dubbla elmotorer som har en gemensam effekt på 360 kW. Bilen har en räckvidd på 71,3 mil och ett batteri på 94 kWh som kan snabbladdas med upp till 330 kW. Tiden för att fylla batteriet från 10 till 80 procent anges till 22 minuter. De svenska priserna har ännu inte presenterats.