Toyota bZ4X får räckvidd på över 50 mil
Carl Undéhn
28 mar 2022
I sommar är det dags för Toyota att lansera sin första elbil, suven bZ4X. Designen, som är inspirerad av det svenska ordet ”lagom”, och att batteripaketet blir på 71,45 kWh har varit känt en längre tid.
Priset är ännu inte känt, men nu släpper Toyota räckviddssiffrorna. Den framhjulsdrivna versionen kommer som väntat längst och tar sig 51,1 mil på en laddning enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift sjunker räckvidden med nästan fem mil och då går det att ta sig 46,6 mil på en laddning.
Snabbladdning är möjligt med upp till 150 kW och att ladda till 80 procent ska då ta ungefär en halvtimme.
Toyota delar också med sig av förbrukningssiffrorna som visar på det för en elsuv låga 1,45 kWh per mil med framhjulsdrift och 1,60 kWh per mil för den fyrhjulsdrivna versionen.
När Toyota i slutet av förra året presenterade sin stora satsning med 30 nya elbilar till 2030 presenterades även planerna på mer effektiva elbilar. Bland annat visades ett koncept på den mindre elsuven bZ Small Crossover. Med en förbrukning på 1,25 kWh per mil lovades den bli bäst i klassen.
När den lanseras framgick däremot inte, men redan med sin första elbil i form av den större elsuven bZ4X ser Toyota alltså ut att lägga vikt vid effektiviteten. Hur siffrorna ser ut vid verklig körning får vi återkomma till efter ett långtest.
Toyota menar också att de samlat på sig många års erfarenhet kring batteriteknik genom att varit tidiga och satsat hårt på hybridbilar. Därför erbjuder de en batterigaranti där batteriet ska ha kvar 70 procents kapacitet efter 10 år eller 100 000 mil.
Det flesta andra tillverkare har en batterigaranti som säger att batteriet ska ha kvar 70 procents kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.
Från början hette det däremot att Toyota lovade 90 procents kapacitet efter tio år.