Tre versioner av ID.Buzz – men ingen som campingvan
Carl Undéhn
2 aug 2021
Årets sommarsemester börjar gå mot sitt slut för många. Då är det dags att börja drömma om nästa års semester. Kanske en resa med ID.Buzz, den eldrivna versionen av den klassiska folkabussen.
Bland alla koncept som Volkswagen visat för kommande modeller på företagets elbilsplattform MEB är det nog bussen som skapat mest ”buzz” även utanför bilvärlden.
Lansering ska ske nästa år, däremot först under det tredje kvartalet och alltså lagom till att även nästa sommarsemester tar slut. Branschtidningen Automotive News har i alla fall kommit över lite mer detaljer kring ID.Buzz.
Enligt dem vill Volkswagen i Europa erbjuda bussen både som transportbil och som en minibuss med plats för upp till sex personer.
Det ska då i första hand inte handla om en semesterbuss för campingsemestern. Fokus ska istället ligga på shuttleservice.
Transportbilen kommer förmodligen få namnet ID.Cargo och erbjudas i två olika storlekar.
Några nya uppgifter om batteristorlek och räckvidd finns inte. Tidigare har Volkswagen talat om batterier på mellan 48 och 111 kWh, vilket är det största som går att bygga in med MEB-plattformen. Räckvidden med det stora batteriet ska då vara omkring 55 mil. Det var också batteriet som satt i konceptet av ID.Buzz som visades upp redan 2017.
Bussen ska byggas både i Tyskland och i USA, där den kommer i en lite annorlunda version. Bland annat ska den där endast erbjudas med längre hjulbas. Inte heller där är bussen i första hand tänkt att användas för campingresor utan för shuttletransporter.
Längre fram ska det däremot komma andra versioner för privatpersoner. Senare ska det även komma självkörning enligt nivå 4.