Två nya elbilar från BYD kan komma till Europa nästa år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 okt 2022

BYD, eller ”Build Your Dreams”, lanseras under hösten i Sverige och andra europeiska marknader. Intåget här sker med inte mindre än tre modeller på en gång. Men redan till början av nästa år kan ytterligare två eldrivna modeller komma hit.

Under bilsalongen i Paris hade förutom de tre redan klara modellerna elsuven BYD Tang, den mindre elsuven Atto 3 och sedanen Han även den mindre sedanen Seal en framträdande plats.

Seal säljs redan i hemlandet Kina där den blivit en direkt konkurrent till Tesla Model 3. Även den mindre elbilen Dolphin kan vara aktuell för lansering här nästa år.

I tider av försenade leveranser och komponentbrist har BYD just nu fördelen av att faktiskt kunna leverera både bilar och batterier från egen tillverkning.

– Vi har den här för att kolla intresset. Seal är väldigt framgångsrik i Kina så vi ”teasar” lite här och ser hur de europeiska kunderna reagerar på den. Om de gillar Seal är tanken att ta hit den, sa BYD:s europeiska presschef Mike Belinfante till Elbilen.

Precis som elsuven Atto 3 använder också Seal och Dolphin BYD:s senaste plattform 3.0 som är speciellt framtagen för elbilar. Den har bland annat en 800-voltsarkitektur som gör det möjligt att kunna ladda snabbt, men oklart med upp till vilken effekt.

Den aktuella versionen av Atto 3 däremot ladda med som mest 80 kW och BYD Seal uppges kunna snabbladdas med upp till 150 kW. Det är lägre än andra bilar med 800-voltsarkitektur som Kia EV6, Ioniq 5, Audi e-tron GT och Porsche Taycan, som är den elbil som idag laddar snabbast med upp till 270 kW.

BYD Seal säljs i Kina i flera olika verisoner med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Instegsversionen kommer med 204 hästkrafter på bakhjulen och ett batteripaket på 61 kWh för en räckvidd på 55 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Toppversionen har fyrhjulsdrift, 530 hästkrafter och ett större batteri på 82,5 kWh för en räckvidd på 65 mil, också det enligt den kinesiska körcykeln.

Dolphin är en mindre modell på strax över fyra meter och säljs i Kina med batteripaket på antingen 31 eller 45 kWh, där det större ska ge en räckvidd på upp till 40 mil.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: