/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FLotus-Emeya-snabbladdning01.jpg)
Tyskt helhetsgrepp: Från laddning i flerbostadshus till batteribyten för lastbilar
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
22 okt 2025
Tysklands regering har presenterat en färdplan för laddinfrastruktur, ”Masterplan Ladeinfrastruktur 2030”. Målet är en heltäckande och användarvänlig laddinfrastruktur för både personbilar och tunga fordon, men även en rikstäckande standard för V2G och batteribyte för lastbilar. Den nya planen, som presenterades av det tyska transportdepartementet den 20 oktober, ska fungera som en färdplan för regeringen i […]
Tysklands regering har presenterat en färdplan för laddinfrastruktur, ”Masterplan Ladeinfrastruktur 2030”. Målet är en heltäckande och användarvänlig laddinfrastruktur för både personbilar och tunga fordon, men även en rikstäckande standard för V2G och batteribyte för lastbilar.
Den nya planen, som presenterades av det tyska transportdepartementet den 20 oktober, ska fungera som en färdplan för regeringen i utbyggnaden av laddnätverket, skriver electrive. Syftet är att etablera en ”heltäckande, behovsbaserad och användarvänlig laddinfrastruktur”, enligt departementet.
Till skillnad från tidigare, mer allmänt hållna planer, siktar den nya strategin in sig på flera specifika nyckelområden. Dessa inkluderar att underlätta laddning i flerbostadshus, stödja depåladdning för tung trafik, säkra cybersäkerheten och förbättra integrationen med elnätet. Planen betonar även vikten av ökad konkurrens och pristransparens för konsumenterna.
En oväntad punkt i planen är utvecklingen av en tysk nationell standard för batteribyte för lastbilar. Standarden ska definiera gemensamma utbytesrobotar och tekniska gränssnitt för allt från strömförsörjning till den helautomatiska processen. Målet är att ha en standard klar i slutet av 2025 för att möjliggöra pilotprojekt och på sikt även en gemensam EU-standard. Planen är detaljerad och innehåller fyrtio konkreta åtgärder inom fem huvudområden. Några av de mest intressanta är:
- Stöd för laddning i flerbostadshus: För att lösa utmaningen med hemmaladdning för de som bor i lägenhet föreslås ett nytt, riktat stöd. Enligt planen ska stödet inte bara täcka själva laddboxen utan även nödvändiga uppgraderingar av fastighetens elsystem och nätanslutning.
- Satsning på tung trafik: Den tunga trafiken får stort utrymme. Planen innehåller förslag på nya investeringsstöd från 2026 både för depåladdning av bussar och lastbilar samt för publik snabbladdning utanför de stora motorvägarna, till exempel i industriområden.
- Innovation och V2G: Dubbelriktad laddning, eller Vehicle-to-Grid (V2G), lyfts fram som ett viktigt område. Staten ska bidra med medel för pilotprojekt och man vill även utreda lättnader i elskatten för V2G-tillämpningar.
- Bättre användarvänlighet: För att förbättra upplevelsen för elbilister vill regeringen se över regelverket för att förhindra oskäliga blockeringsavgifter under nattetid (22:00–08:00). Man vill även arbeta för en standardiserad reservationsfunktion för laddplatser.
- Stoppa kabelstölder: Ett annat konkret problem som tas upp är de ökande stölderna av kopparkablar från snabbladdare, ett problem som även uppmärksammats i Sverige, skriver Omev. Det tyska inrikesministeriet ska nu få i uppdrag att samordna åtgärder för att stoppa de systematiska stölderna.
”Masterplan Ladeinfratruktur 2030” är utkast som måste godkännas av regeringen och förbundsdagen, och att flera av åtgärderna kräver finansiering i kommande budgetar.