Undersökning: bäst laddupplevelse vid Teslas Supercharger

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 nov 2023

Laddinfrastrukturen utökas, men kan så klart alltid bli bättre. Det gäller även själva laddupplevelsen vid de stationer som finns redan idag. Det visar en undersökning från Svenskt kvalitetsindex som för andra året i rad har mätt hur kunder upplever att laddningen fungerar.

Att det finns en förbättringspotential slås fast med att branschen beskrivs som ”omogen” med olika aktörer som levererar en ”fragmenterad kundupplevelse”. Erfarenhet tycks ge resultat för i topp med 83,4 av totalt 100 poäng hittas Tesla och deras laddnätverk med Superchargers.

– Tesla presterar återigen väldigt bra även på nordisk nivå och levererar den bästa laddningsupplevelsen i Sverige, Norge och Finland. Tesla-kunderna är särskilt nöjda med hastigheten på laddningen samt laddnätverkets täckning, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex.

Hur lätt själva laddningen sker skiljer sig fortfarande åt hos olika operatörer.

Sedan förra året kan även de som inte kör en Tesla ladda vid omkring 80 procent av landets Supercharger. På andra och tredje plats hittas bensinkedjorna OKQ8 med 77,8 poäng respektive Cirkle K med 76,9 poäng.

Genomsnittet för hela branchsen är 67,3 poäng och under det hittas förutom Göteborg Energi även operatörerna Vattenfall InCharge, Ionity och Mer. Exakt vad de låga betygen beror på framgår inte av rapportern. Men Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex, pekar på ett av de mest centrala problemen i branschen.

– När du tankar en bil med bensin eller diesel så stoppar du in ditt kort och sen börjar du tanka – det är enkelt. Som elbilsanvändare kan du behöva registrera användarkonton, ladda ned appar, skanna QR-koder, ange numret på laddstolpen och mata in kortuppgifter. Dessa två upplevelser är diametralt motsatta trots att det enda som skiljer dem åt är bränsletypen, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!