Unikt projekt: Midsummer och Scania testar solcellsdriven lastbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 aug 2023

Både tyska Sono Motors och nederländska Lightyear hade presenterat vad som såg ut att vara lovande projekt med elbilar som delvis kan laddas med solceller i karossen. Men inom loppet av en månad lades båda projekt ned i början av året. I alla fall Sono Motors säger sig istället vilja satsa på solcellspaneler för större fordon som lastbilar.

Just det är något som nu presenteras i ett svenskt samarbete mellan solcellstillverkaren Midsummer och lastbilstillverkaren Scania. I det används en lasbil med hybriddrivlina och ett dubbelt batteripaket på totalt 300 kWh. Det 18 meter långa släpet har täckts med 100 kvadratmeter tunna och flexibla solceller från Midsummer.

Med det kommer solcellerna upp i en peakeffekt på 13,2 kW som vänta kunna leverera 8.000 kWh el till lastbilen per år – i Sverige. På sydligare breddgrader förväntas tekniken kunna leverera betydligt mer. Men även här uppe hos oss ger det hybridlastbilen en körsträcka på el på 500 mil per år.

Och det är det som gör projektet unikt. För när liknande försök har gjorts, från bland andra Sono Motors i samarbete med lokalbussarna i Luleå, handlar om att generera ström för system som luftkonditionering används det här solel för att faktiskt köra lastbilen.

Scania R-series solar-powered hybrid electric truck

– Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina, som vi gör i detta samarbete. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klimatutsläpp betydligt. Vi är i framkanten i utvecklingen av nästa generations lastbilar, säger Stas Krupenia som är Head of Research Office hos Scania.

En viktig förutsättning för projektet är de tunna – och därmed förhållandevis lätta – solceller som svenska Midsummer tagit fram. Andra som deltar i projektet är Uppsala Universitet, Eksjö Maskin & Truck AB, Ernsts Express och Dalakraft. Lastbilen testas nu på allmäna vägar i Mälardalen och södra Dalarna.

– Vi ser att det finns en stor potential att minska utsläppen från tung trafik genom elektrifiering. El från solpaneler kan öka räckvidden för en hybridlastbil, något som sparar bränsle och minskar koldioxidutsläpp, säger Erik Olsson som är chef för företagsutveckling hos Midsummer.

Nästa steg är att fortsätta utveckla tekniken för att höja effekten från solcellerna, bland annat med så kallade tandemceller. En sådan lösning skulle kunna dubbla genereringen av solenergi, jämfört med den energi som för tillfället fås av panelerna. I samarbetet med energibolaget Dalakraft tittas det också på om överskott från den energi solcellerna genrerar kan säljas tillbaka till elnätet genom tvåvägsladdning.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!