Uppstickaren Byton levererar gediget koncept
Patrick Ekstrand
12 jan 2018
Kompakt på utsidan och rymlig på insidan – tysk-kinesiska Byton har utvecklat en crossover som verkar mycket lovande, inte minst med tanke på att priset för instegsmodellen hamnar på 45 000 dollar (365 000 kronor med dagens växelkurs). Företagets grundare har också varit höga chefer på BMW, den ene styrde utvecklingen av BMW i8. Konceptbilen som visades upp på teknikmässan CES i Las Vegas är dessutom fullpackad med den senaste tekniken.
Bilen, med tänkt Europalansering 2020 (2019 i Kina), komer i två varianter. En bakhjulsdriven med en motoreffekt på 200 kilowatt, ett batteripaket på 71 kilowattimmar och en räckvidd på 400 kilometer. Den fyrhjulsdrivna modellen har två motorer med en sammanlagd effekt på 350 kilowatt och ett battetripaket på 95 kilowattimmar, vilket uppges räcka till drygt 500 kilometers körning. Laddning til 80 procent tar enligt företaget en halvtimme.
Men även om det handlar om en kompaktsuv väljer företaget att kalla det en SIV, akronymen står för smart intuitive vehicle. Lite som en Iphone på hjul, alltså, fast med betydligt större skärm. Längs med hela instrumentbrädan sträcker sig en 125 centimeter bred touchskärm i 5:1-format. Bilen har dessutom ytterligare tre skärmar som kan styras med rösten och handgester. Bilen är förstås uppkopplad mot molnet och alla personliga inställningar följer med passagerarna.
Med tanke på hur upprymd chefredaktör Fredrik Sandberg lät efter att ha sett bilen på plats i Las Vegas vore det föga förvånande om han skrev en längre artikel till det kommande numret av tidningen. Prenumerera här.