Elbilen logo Meny

Valmet startar serietillverkningen av solcellsbilen Lightyear 0

I september tillverkades det första förserieexemplaret av den nederländska solcellsbilen Lightyear 0 hos finska Valmet. Och nu, drygt två månader senare meddelas att serietillverkningen har kommit i gång. Innan årets slut ska de första kunder som lagt en beställning få sina bilar.

Några större volymer handlar det däremot inte om. Valmet siktar på att bygga ett exemplar av Lightyear 0 i veckan. Nästa år ska produktionstakten öka, men även då kommer volymerna vara fortsatt låga. Totalt kommer det tillverkas endast 946 exemplar av Lightyear 0.

Lightyear 0

Den som var tidig med att beställa ett exemplar fick bilen för 150 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor. I samband med att den produktionsfärdiga versionen visades och bilen med det bytte namn från Lightyear 1 till Lightyear 0 höjdes också priset till omräknat omkring 2,5 miljoner kronor.

Med det höga priset kommer också en minst sagt unik bil. Tester i vindtunnel har visat att Lightyear 0 är världens mest aerodynamiska serietillverkade bil – en titel som tidigare innehades av strömlinjeformade Mercedes EQS.

Lightyear 0 är sprungen ur ett projekt vid Eindhovens tekniska högskola och har från början designats för optimal energieffektivitet. Med ett förhållandevis litet batteri på 60 kWh är räckvidden för Lightyear 0 ändå 62,5 mil enligt WLTP.

Förutom lågt luftmotstånd och en effektiv elmotor vid varje hjul har bilen solceller i karossen. De ska kunna bidra med upp till sju mils räckvidd om dagen. Men knappast på våra breddgrader vid den här tiden på året.

Tekniken i Lightyear 0 ska användas i nästa projekt Lightyear 2 som planseras lanseras 2025. Det uppges bli en mindre modell som ska få ett pris från 30 000 Euro, omkring 325 000 kronor.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-12-01