/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FPorsche-Cayenne-Prototyp-2025-02.jpg)
Vändningen – Porsche öppnar för växlar och motorljud i elbilar
Carl Undéhn
3 sep 2025
Frågan om elbilar behöver ett simulerat motorljud eller inte för att öka körkänslan är något som splittrar. Detsamma gäller simulerade växlar i elbilar. Båda saker något som Hyundai tagit till sitt yttersta med sin busiga Ioniq 5 N och som även kommer till Ioniq 6 N.
Porsche har däremot tidigare meddelat att de är skeptiska till båda saker. Då genom att begrunda det med att ”elmotorn är bättre än en förbränningsmotor, så vi tyckte inte att det fanns någon anledning att simulera det som var förr i tiden”. Men det är en inställning som den tyska sportbilstillverkaren nu ser ut att ha omvärderat.
Till sajten The Drive uppger Sascha Niesen, ansvarsfull för prototyper hos Porsche, att de har testat kommande eldrivna Cayenne med både virtuell växellåda och simulerat motorljud. Mer konkret ska det handla om en simulerad åttaväxlad låda och motorbrum som kommer från inspelningar av ljudet från e än V8 hos en Porsche Cayenne.
Sascha Niesen säger att han var skeptisk till saken, men efter att ha provkört en prototyp med både växlar och ljud ändrade han sig. Då enligt hävas han menar eftersom saken utvecklats av folk hos Porsche som vet vad de gör och inte fösöker skapa något som upplevs som orealistiskt.
Tekniken för det finns alltså inom Porsche, men om det även är något vi kommer få se hos eldrivna Cayenne återstår att se. Sascha Niesen är också tydligt med att det är något som ska gå att stänga av om det används.