Virtuell växellåda i elbil inget för Porsche

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 sep 2024

Är en manuell växellåda något som förhöjer körupplevelsen? Hos Hyundai är svaret ja, och deras busiga Ioniq 5N har inte bara en virtuell växellåda för att simulerar det utan också flera olika “motorljud”. Även Lexus uppges arbeta på att lansera elbilar med virtuell växellåda, då med “körkänslan” som argument för det.

Hos Porsche är man mindre övertygad om att det är kontroll av kraft och vridmoment med spak eller paddlar som avgör upplevelsen på vägen. Vid interna tester ska den tyska tillverkaren ha kommit fram till att det inte är något som behövs hos en elbil.

Den som inte gillar effekter som simulerar en förbränningsmotor gillar nog inte Hyundai Ioniq 5N.

– Elmotorn är bättre än en förbränningsmotor, så vi tyckte inte att det fanns någon anledning att simulera det som var förr i tiden, säger Porsches utvecklingsförare Lars Kern till australiensiska sajten Drive.

Hos Porsche råder filosofin att det inte är någon mening att bygga elbilar som härmar upplevelsen hos en bil med förbränningsmotor. Utbudet av bilar för den som vill ha det är redan stort. Även om Hyundai idag erbjuder det och att eventuellt fler följer efter är det inget spår Porsche planerar att följa.
– Självklart tittar vi på vad konkurrenterna gör, men vårt perspektiv är alltid: varför ska vi göra något sämre, säger Lars Kern.

Vad vi tycker om Hyundai Ioniq 5N och alla dess virtuella sportbilsupplevelser kan ni läsa om i vårt minitest här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!