Världens första linje med vätgaståg nu i trafik i Tyskland

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 aug 2022

Vätgas ses som en lösning för att ersätta de många regionala tåglinjer på kontinenten som ännu trafikeras med diesellok. Tester har pågått på flera håll i flera år, även i Sverige på Inlandsbanan som förra sommaren hade besök av ett vätgaståg.

Samma modell, Corodia iLink, går nu i reguljär trafik i nordvästra Tyskland på sträckan Cuxhaven vid Nordsjön till Buxtehude väster om Hamburg. Det blir då den första reguljära sträckan i världen att köras med vätgaståg.

14 tåg med bränsleceller ersätter nu de tidigare dieseldrivna loken. Genom det sparas det in 1,6 miljoner liter diesel och 4 400 ton koldioxid om året.

Varje tåg har plats för 156 passagerare och en räckvidd på 100 mil. Med plats för 130 kilo vätgas ska tågen klara körsträckan under en dag utan att behöva tanka. På sikt ska tågen också tanka vätgas som framställs på plats med förnyelsebar energi vid stationen Bremervörde i mitten av den trafikerade sträckan.

För vägtrafik ses vätgas som ett alternativ även för dieseldrivna lastbilar. Hyundai genomför tester med modellen XCIENT med bränsleceller. Även Mercedes Trucks och Volvo Lastvagnar samarbetar kring tekniken i det gemensamma bolaget Cell Centric.

Bland vätgasdrivna personbilar dominera marknaden idag av de två modellerna Toyota Mirai och Hyundai Nexo som står för 98 procent av försäljningen.  Den totala försäljningen under förra året uppgick till 15 500 exemplar – vilket kan jämföras med att det under 2021 såldes 4,2 miljoner batteridrivna bilar.

Men om några år kan Toyota och Hyundai få konkurrens från BMW. Den tyska tillverkaren ska snart bygga en liten serie av vätgasdrivna iX5 Hydrogen och från 2025 planerar BMW volymtillverkning av modeller med bränsleceller.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!