Försäljning av vätgasbilar ökade förra året
Carl Undéhn
22 mar 2022
Utbudet av vätgasbilar är ännu litet och med få ställen att tanka gäller det även intresset från kunder här i Sverige. Men på andra håll i världen ser det lite annorlunda ut. Förra året ökade försäljningen av vätgasbilar med 84 procent jämfört med året innan. Det visar en sammanställning från analysfirman Jato Dynamics.
I rena siffror handlar det ändå inte om särskilt stora volymer. Under 2021 såldes det 15 500 exemplar – det kan jämföras med försäljningen av batteridrivna bilar som 2021 uppgick till 4,2 miljoner.
Totalt ska det nu finnas 41 700 vätgasbilar på vägarna runt om i världen och majoriteten av dem hittas i Asien. I Sydkorea steg försäljningen av bilar med bränsleceller under 2021 till 8 500 exemplar, jämfört 5 800 stycken året innan. Koreanska Hyundais vätgasbil Nexo var med 9 208 exemplar den som såldes bäst och nästan alla såldes på hemmamarknaden.
Då Hyundai Nexo och Toyotas vätgasbil Mirai i princip är de enda vätgasbilar som idag finns att köpa stod dessa två modeller för 98 procent av försäljningen. Enligt statistik från Bil Sweden registrerades det åtta exemplar vardera av Hyundai Nexo och Toyota Mirai under 2021.
Resterande två procent av den globala försäljningen utgjordes av modellen Honda Clarity, som sålts i Japan och Kalifornien, samt olika testbilar från andra tillverkare.
Bland annat BMW har nyligen vintertestat modellen iX5 Hydrogen i Arjeplog inför att den ska sättas i produktion i liten skala. Renault och Peugeot har projekt med transportbilar utrustade med bränsleceller och senare i vår ska Renault visa ett koncept på en modell med förbränningsmotor som drivs med vätgas.