Värmande säkerhetsbälte för längre räckvidd på vintern
Carl Undéhn
4 jan 2023
Idén är egentligen så enkelt att man frågar sig varför det inte redan är standard. Underleverantören ZF har nu i alla fall presenterat den: det uppvärmda säkerhetsbältet.
Att det går åt en hel del energi från batteriet till att värma elbilen under vintermånaderna känner vi alla till. Med förlorad räckvidd som resultat.
Men att värma upp hela bilen med varm luft är knappast det mest effektiva botemedlet mot kyla. Framför allt då det kanske ofta bara sitter en person i bilen.
Stols- och rattvärme kan då vara ett snabbare och mer effektivt sätt att få upp kroppsvärmen. Eller säkerhetsbältet. I prototypen som ZF nu visar under elektronikmässan CES finns värmeledare som vävts in i säkerhetsbältet.
I kombinationen med värme i stolen och ratten har ZF räknat ut att deras nya säkerhetsbälte kan öka räckvidden hos en elbil med upp till 15 procent på vintern.
Tekniken fungerar så klart oavsett om det sitter en el- eller förbränningsmotor i bilen. Men det är framför allt för elbilar som de tänker sig tekniken. Om det är något vi kommer få se i framtida modeller återstår att se.
Mercedes var faktiskt inne på samma idé med ett säkerhetskoncept för några år sedan. Men då handlade det inte om att öka räckvidden utan om att öka användningen av säkerhetsbälte med mer komfort och värme.
Mercedes lösning var betydligt tjockare bälten än de som är standard idag. Prototypen som ZF nu presenterar skiljer sig inte åt från konventionella bälten och ska kunna använda vanliga upprullningsspolar.