Värmebölja i Kina stänger laddstationer och batterifabriker
Carl Undéhn
24 aug 2022
När det handlar om elbilar och temperaturer gäller det oftast kyla. Att batterier presterar sämre när kvicksilvret sjunker är ingen nyhet. Men årets varma sommar i Kina påverkar också både tillverkning och användningen av elbilar där.
Affärssajten Bloomberg rapporterar att både Tesla har fått stänga ned ”ett dussintal” stationer med snabbladdare i städerna Chengdu och Chongqing i centrala delarna av landet. De Superchargers som ännu är i bruk går endast att använda på natten.
Även Nio har stängt stationer för batteribyten i de båda städerna.
Orsakerna är elbrist i spåren av den värsta torkan sedan 1960-talet som lett till att vattenkraftverk inte kan producera ström. I vanliga fall står vattenkraft för över 80 procent av regionens elproduktion.
Även CATL, världens största tillverkare av batterier till elbilar, har fått stänga sin fabrik i regionen under en veckas tid. Det samma gäller biltillverkarna Toyota och Volkswagen som också har fabriker i närheten.
Men har du ett fulladdat batteri finns det ingen anledning till oro att använda elbilen även om termometern letar sig upp mot 40 grader. En ny rapport från tyska bilistorganisationen ADAC slår fast att elbilar och batterierna kan hantera höga temperaturer. Kylsystemen får då jobba för högtryck, men det gäller även bilar med förbränningsmotor.
Tekniken i moderna elbilar ser till att både batteri och elmotor inte överhettas. Kylningen leder däremot till ökad förbrukningen vilket minskar bilens räckvidd under riktigt varma dagar. Längst räckvidd har elbilar enligt studien vid 20 grader.