Vindtunnel för en miljard ska ge elbilar med längre räckvidd
Carl Undéhn
28 mar 2022
Efter ett årtionde med suvar ser det ut som att biltillverkares intresse för aerodynamik börjar ta fart igen. ”Effektivitet” och ”lågt luftmotstånd” hörs allt oftare när det är dags att utannonsera nya elbilar.
Japanska Honda meddelade förra veckan att de lansera en ny elbil i Europa med namnet e:Ny1. Det är visserligen en elsuv och något löfte om lågt luftmotstånd gavs inte. Men att det är något Honda satsar på blev tydligt när det var dags att inviga tillverkarens senaste anläggning i USA förra veckan.
Vid HALO, eller Honda Automotive Laboratories of Ohio, har Honda investerat över en miljard kronor i en ny vindtunnel. Världens mest avancerade dessutom – i alla fall enligt dem själva.
– Jag kan säga att vår nya HALO-vindtunnel kommer att bli en otrolig ny tillgång för våra ingenjörer och andra som arbetar med aerodynamisk forskning i USA, och den kommer att utgöra en viktig ny resurs för framtida innovationer, sa Jim Keller från Honda America.
Själva vinden kommer från en enorm fläkt som mäter åtta meter i diameter och är utrustad med tolv rotorblad i kolfiber. De kan snurra med över 250 varv i minuten som resulterar i vindhastigheter på upp till 300 km/h.
Genom tester där vill Honda kunna förbättra aerodynamiken och med det räckvidden hos kommande elbilar. Tunneln ska även användas för att minska vindbrus och andra störande ljud som blivit en ny utmaning för biltillverkare när det inte kan döljas i ljudet av en förbränningsmotor.
Tack vare kameror samt 500 mikrofoner i tunneln och över 50 i bilen ska teknikerna kunna lokalisera exakt var i karossen olika ljud uppstår och åtgärda problemet.