VinFast visar fem elbilar och planerar bilfabrik i Tyskland

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 jan 2022

När Tesla meddelade att deras europeiska fabrik hamnar i Tyskland sågs det dels som en behövlig injektion av nytänkande och ett dels som ett angrepp på VW, BMW och Daimler.

Nu står fabriken färdig och så snart de sista tillstånden är på plats kommer de första exemplaren av Model Y börja rulla av banden, förmodligen inom några veckor.

Och nu ser det ut som att de traditionsrika tyska biltillverkarna snart får mer konkurrens på hemmaplan.

Vietnamesiska VinFast uppges leta en lämplig plats för att bygga en europeisk fabrik och det mesta tyder på att den hamnar i Tyskland. Hemma i Vietnam har märket vuxit snabbt med bilar som har förbränningsmotorer och precis lanserat sin första elbil. Redan i år vill VinFast etablera sig i Europa där de uteslutande ska sälja elbilar. Den planerade fabriken uppges också endast vara tänkt för tillverkning av eldrivna personbilar och bussar.

VF 9

Enligt VinFast-chefen Le Thi Thu Thuy ligger coronapandemin till stor del bakom beslutet att börja tillverka bilar för den europeiska marknaden på plats.

– Fabrikerna måste ligga nära marknaderna för att verkligen locka kunderna. VinFast vill erbjuda högkvalitativa elbilar och en speciell kundupplevelse till överkomliga priser, sa hon i ett uttalande.

Men även statusen i att ha en bilfabrik i Tyskland spelar nog en viktig roll.

En möjlighet som nämns i tyska medier är att VinFast tar över Opels fabrik i östtyska Eisenach som planeras att stängas ned. Fram tills för några veckor sedan var också den tidigare Opelchefen Michael Lohscheller chef för VinFast, innan han plötsligt lämnade posten i slutet av december.

Vietnamesiska VinFast expanderar snabbt inför lansering i Europa och USA. Under elektronikmässan CES i Las Vegas presenterade tillverkaren fem elbilar med namnen VF 5, VF 6, VF 7, VF 8 och VF 9. Två av dem är däremot de redan tidigare presenterade elsuvarna VF 35e och VF 36e som nu har döpts om till VF 8 och VF 9.

I alla fallen handlar det om elsuvar och namnen återspeglar storleken på modellen. För Europa är det i första hand VF 8 och VF 9 aktuella och uppges lanseras redan i år. Nu får vi också veta att bilarna ska säljas enligt samma modell som i hemlandet där batteriet hyrs till en månadskostnad. VinFast beskriver det som ett ”innovativt leasingprogram” som sträcker sig från möjligheten att köra 50 mil per månad och betala mer för varje kilometer över det eller en obegränsad mängd kilometer mot ett högre månadspris. VinFast å sin sida åtar sig ersätta batteriet gratis om kapaciteten sjunker under 70 procent.

Några svenska priser för vare sig bilarna eller batterihyran och eventuell lansering har ännu inte meddelats. Enligt VinFast blir de europeiska priserna för VF 8 från 36 133 Euro, omkring 370 000 kronor, och 49 280 Euro, eller omkring 500 000 kronor, för den större VF 9.

Häromdagen meddelades att tillverkaren investerar stort i den israeliska batteriutvecklaren StoreDot.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!