Vivaro-e Hydrogen först ut med Stellantis system för vätgashybrider

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 maj 2021

Jättekoncernen Stellantis har sagt att de vill satsa på vätgashybrider för transportbilar från märkena Citroën, Peugeot och Opel. Ett litet batteri för omkring fem mils räckvidd ska räcka för transporter i stan. För längre sträckor ska bränslecellerna användas och att tanka fullt med vätgas ska ta endast tre minuter.

Vid presentationen av tekniken tidigare i år menade Carla Gohin, som leder forskning och utveckling hos Stellantis, att deras lösning täcker de flestas behov med råge.

Nu har Opel visat upp transportbilen Vivaro-e Hydrogen som använder sig av tekniken och ska lanseras senare i år. Den bygger på den eldrivna transportbilen Vivaro-e, men istället för batterier hittas nu tre tankar för 4,4 kilo vätgas i botten. Det ska räcka till 40 mils räckvidd, enligt WLTP.

Batteriet är på endast 10,5 kWh, men räcker alltså för fem mils räckvidd och ska även hjälpa till vid start eller accelerationer med tung last.

Stellantis hade tidigare sagt att vätgashybriderna endast skulle erbjudas i en storlek. Men Opel säger att Vivaro-e Hydrogen kommer både i utförandet M med en längd på 4,96 meter och L som mäter 5,3 meter. Lastvolymen är 5,3 respektive 6,1 kubikmeter och max 1,1 ton, vilket är något mindre än i den helt batteridrivna Vivaro-e.

Opel har som mål att erbjuda alla sina transportbilar med eldrift innan årets slut. Till 2024 ska även alla personbilar vara ”elektrifierade”, vilket även innefattar någon form av hybridteknik.

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!