Volkswagen ID.1 ­– fler detaljer kring den ännu billigare elbilen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 mar 2023

I förra veckan visade Volkswagen upp showbilen ID. 2all. 2025 ska den sättas i produktion och bli den länge utlovade elbilen med ett pris från 25 000 Euro.

Men Volkswagen vill pressa priset på elbilar mer än så. Redan under presentationen av ID. 2all sa Volkswagenchefen Thomas Schäfer att de arbetar på en ännu billigare elbil med en prislapp från 20 000 Euro, omkring 220 000 kronor.

– Det är den verkliga Champions Leaugue-klassen att lyckas med det. Men jag ser det som vår plikt som Volkswagen att utveckla en sådan bil, sa Thomas Schäfer.

Hur de ska lyckas pressa priset så mycket och när den ännu billigare modellen är tänkt att lanseras kunde han inte ge svar på förra onsdagen.

Men till den tyska branschtidningen Automobilwoche har Thomas Schäfer nu bjudit på några fler detaljer kring bilen. Minst oväntat är uppgiften att namnet kan bli ID.1.

Ett konkret svar kring när ID.1 lanseras ges inte, men i alla fall en tidsplan.

– Den ska komma redan 2026, 2027. Inte först i slutet av årtiondet, säger Thomas Schäfer till tidningen.

Volkswagen ID. 2all ska kosta från 25 000 Euro – men VW vill erbjuda elbilar till lägre pris än så.

Den största utmaningen med en elbil för omkring 200 000 kronor är att sänka kostnaden för batteriet. Det är något som Volkwagen arbetar ”intensivt” med att för att finna en lösning på. Med det är det högst troligt att Volkswagen satsar på att använda de billigare LFP-batterierna som kommer allt mer.

Något som kan ses som en fördel i arbetet är att priset på 20 000 Euro är det enda som är skrivet i sten. I övrigt är Volkswagen öppen för flexibla lösningar för att nå dit. Det kan bland annat betyda att bilen byggs utanför Europa för att sänka tillverkningskostnaden.

Och förutom att reducera prestanda och teknik kan det även innefatta samarbeten med andra tillverkare kring en gemensam plattform.

Det skulle i sådant fall betyda att ID.1 till skillnad från övriga ID-modeller eventuellt inte använder Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB.

Volkswagen är ändå övertygad om att de kommer klara utvecklingen på egen hand.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: