Volkswagen ID. 2all ska göra elbilen folklig 

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 mar 2023

Den dröjer ännu några år. Men nu kommer Volkswagen med konkreta detaljer och designen kring den länge utlovade ”folkelbilen” med ett pris under 25 000 Euro, 226 hästar och en räckvidd på 45 mil. 

Många frågar sig när de billiga elbilarna till slut kommer? Tesla lovade en folkelbil för 35 000 dollar med sin Model 3. Och inför att Volkswagen lanserade sin elbilsplattform MEB och den första modellen ID.3 talades det också om ett instegspris från 30 000 Euro. 

Hur det gick med de löftena vet vi alla. 

Volkswagen ger nu besked och visar upp en studie av den mindre och billiga elbil som ska lanseras 2025. Ett tidigare koncept av den kallade VW själva för ID. Life. I medier har den billigare elbilen oftast kallats ”ID.2”. 

Studien som Volkswagen ikväll presenterade har ett fyndigare namn än så, nämligen ID. 2all. Med det vill Volkswagen återkoppla till traditionen i namnet ”Folkvagn” och presentera en bil som alla ska ha råd med. 

Priset? Ännu inte spikat till 100 procent. Men målet är ”under 25 000 Euro”, omkring 280 000 kronor. 

Med ID. 2all vill Volkswagen också visa på sitt nya designspråk som gå vidare med något de lyckades med hos den eldrivna folkabussen ID. Buzz. 

Nämligen att väcka känslor och hype kring sina modeller. 

– Vi omvandlar företaget snabbt och grundligt – med ett tydligt mål: att göra Volkswagen till ett verkligt ”love brand”. ID. 2all visar vart vi vill ta vägen med varumärket som helhet: nära kunden, toppteknik och med fantastisk design. Vi påskyndar omvandlingen för att ge e-mobilitet till massorna, säger chefen för märket Volkswagen Thomas Schäfer. 

45 mils räckvidd, laddar på 20 minuter och framhjulsdrift

ID. 2all bygger som alla andra ID-modeller på Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Men här handlar det om ”MEB Entry” som beskrivs som en vidareutveckling av plattformen. 

Det ska bland annat visa sig i en mer effektiv drivlina, förbättrad teknik hos batterierna samt mer effektiv laddteknik. 

Alla detaljer nämns inte. Men effekten anges till 166 kW, eller 226 hästkrafter, räckvidden till 45 mil och 0-100 km/h ska gå på under sju sekunder. 

Hur stort batteri det går att klämma in i MEB Entry framgår inte. Men att ladda det från 10 till 80 procent ska ta 20 minuter. 

En tydlig skillnad mot tidigare MEB-modeller hittas i drivningen. 

– ID. 2all blir det första MEB-fordonet med framhjulsdrift. Vi drar nytta av den höga flexibiliteten hos vårt modulära system för den elektriska drivlinan och kommer att sätta nya standarder för teknik och vardagsanvändning med det så kallade MEB Entry, lovar Kai Grünitz som är chef för teknisk utveckling. 

”Rymlig som en Golf, prisvärd som en Polo”

Ytterligare en skillnad är designen. Med det tidigare konceptet ID. Life presenterades en kantig småbil med lekfulla lösningar som neddragbar bioduk och inbyggd tv-spelskonsol. 

Det hittas inte hos ID. 2all som ska ge en inblick i ett nytt designspråk som ska gå igen i kommande eldrivna modeller från Volkswagen. 

I alla fall i det här fallet verkar Volkswagen främst titta bakåt i den egna historien. Inspirationen ska komma från den första versionen av Golf från 1974. 

Designerna Giorgio Giugiaro gav den en kraftig c-stolpe bak, vilket sedan dess blivit ett kännetecken för Golf. Id. 2all ska bjuda på en ”nytolkning” av detta. Resultatet känns som – ja, en Golf. Även motorhuven känns igen från senaste generationen av Golf. 

Är det kanske även en antydan på att produktionsversionen av ID. 2all får namnet ID. Golf? 

Att Volkswagen inte vill ge upp det klassiska namnet är i alla fall något de har varit tydliga med. 

Men att det vi fått se ikväll är en blivande ID.Golf avfärdar Thomas Schäfer. 

Storleksmässigt ligger ID. 2all däremot närmre dagens Polo, som inte säljs i Sverige. Med 4,05 meter är ID. 2all nästan exakt lika lång som Polo, men något bredare med 1,81 meter och högre med en takhöjd på 1,53 meter. Även axelavståndet är med 2,6 meter 5 centimeter längre än hos dagens Polo. 

Platt golv tack vare MEB Entry-plattformen ger större innerutrymmen än hos Polo. ”Rymlig som en Golf, prisvärd som en Polo” är också Volkswagens motto för bilen. 

Bagaget rymmer 490 liter och för att maximera utrymmet ytterligare går det att helt fälla framsätet. Tillsammans med fällda baksäten får du då en helt platt lastyta. 

Totalt ska det gå att klämma in 1 220 liter. 

Insidan beskrivs annars bäst som rätlinjig med instrumentbrädan som en horisontell linje som fortsätter ut i dörrsidorna.  

Att det lägre priset också kommer med en insida minimerad till det nödvändigaste var kanske att räkna med. Billigt ser det i alla fall inte ut. Tvärtom, de mjuka materialvalen gör att ID. 2all ger ett mer ombonat intryck än vad ID-modellerna hittills gjort.  

Ännu billigare elbil på gång

Från början handlade det om en modell med ett pris från 20 000 Euro. Ökade tillverkningskostnader har gjort att Volkswagen nu alltså talar om ett pris från ”under 25 000 Euro”. 

Men Volkswagen säger också att de ”trots alla svårigheter” arbetar på att ta fram en ännu billigare elbil för under 20 000 Euro. 

Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen vid presentationen

-Det är den verkliga Champions Leaugue-klassen att lyckas med det. Men jag ser det som vår plikt som Volkswagen att utveckla en sådan bil, säger Thomas Schäfer. 

Att det kommer innebära vissa kompromisser sticker han inte under stolen med. Var de görs – i utrymme, räckvidd eller annat – kan han inte säga i dagsläget. 

Några detaljer eller tidsplan kring den ännu billigare modellen ges inte. Bara att det är en av de tio eldrivna modeller som märket ska lansera till 2026. 

I det ingår även den uppdaterade versionen av ID.3 som nyligen visats, samt ID. Buzz med längre hjulbas och sedanen ID.7 som alla tre kommer i år. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!