Volkswagen ID.4 GTX rekordklättrar upp till 5 816 meters höjd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 maj 2022

Rekordkörning med elbil brukar handla om att lyckas avverka så lång sträcka som möjligt. Det senaste elbilsrekordet som lyckats ta sig in i Guiness rekordbok handlar istället om att köra så högt upp som möjligt. Det är också en typ av rekord där elbilar lämpar sig bättre än fossilbilar då elmotorn inte påverkas på samma sätt av den tunna luften på hög höjd.

Med en Volkswagen fyrhjulsdriven ID.4 GTX har tysken Rainer Zietlow utan yttre hjälpmedel klättrat 5 816 meter upp till toppen av vulkanen Uturuncu i Bolivia. Därmed slogs det förra rekordet från 2020 när en Hyundai Kona lyckades ta sig upp på 5 771 meters höjd i Tibet.

Bilen som Rainer Zietlow och hans team körde var en vanlig serietillverkad ID.4 GTX med det större batteripaketet på 77 kWh. Vissa anpassningar hade ändå gjorts för att förbättra förutsättningarna för klättringen.

Bland annat hade bilen 18-tumsfälgar i lättviktsstål för att minska vikten. Fjädringen hade uppdaterats till elektroniskt styrd aktiv fjädring från amerikanska Tenneco. I båda fall handlar det om anpassningar som alla kan köpa till sin ID.4.

Själva klättringen upp till toppen tog fyra timmar och 20 minuter. Redan elva dagar innan hade resan då börjar i Santiago de Chile för att via en avstickare till Argentina ta sig till Bolivia och vulkanen Uturuncu.

Under vägen laddade teamet på offentliga laddstationer vid hotell. Totalt kördes 3 039 kilometer med 23 laddstopp.

– Vårt mål var att bevisa att elbilar även kan prestera på extremt höga höjder, säger Rainer Zietlow.

På vägen ned kunde de också rulla för att ladda batteriet med bromsregenerering.

Efter rekordet fortsatte teamet norrut till huvudstaden La Paz där de tog emot det officiella certifikatet för rekordklättringen som nu tas med i Guiness rekordbok.

Hela resan finns dokumenterad med text, bilder och videos på teamets hemsida.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!