Volkswagen skrotar planer på ny elbilsfabrik
Carl Undéhn
15 sep 2023
Med projektet Trinity lanserade den förre chefen för Volkswagenkoncernen Herbert Diess en storslagen plan. Projektet innefattade den nya, tekniskt avancerade plattformen SSP, en flaggskeppsmodell i form av en slank sedan med planerad lansering 2026 och bygget av en ny, effektiv elbilsfabrik i Volkswagens hemstad Wolfsburg.
Men efter strul med Volkswagens mjukvarubolag Cariad fick Herbert Diess gå. Den nya ledningen under Oliver Blume har bit för bit ändrat i Trinityprojektet. Plattformen SSP kommer tidigast 2029, i stället vidareutvecklas den nuvarande plattformen MEB till MEB+. Sedanen Trinity ser nu ut att bli en crossovermodell eller en eldriven Golf. Och den nya elbilsfabriken hängde i luften.
Fram tills nu. Enligt uppgifter till tyska Business Insider har Volkswagens ledning skrotat planerna på Trinityfabriken. I stället investeras närmre sex miljarder kronor i Volkswagens huvudfabrik i Wolfsburg för att där kunna tillverka elbilar. I dagsläget byggs där inga eldrivna modeller, men tanken är att fabriken snart ska börja tillverka Volkswagen ID.3.
Trinityfabriken presenterades som ett nödvändigt svar från Volkswagen på Teslas tyska fabrik utanför Berlin. Den tidigare Volkswagenchefen Herbert Diess påpekade flera gånger att Tesla har en betydligt mer effektiv tillverkning. Som exempel nämndes att Tesla skruvar ihop en Model Y på tio timmar i fabriken vid Berlin. Volkswagen uppges däremot behöva 30 timmar för en ID.4.
Redan tidigare hade Volkswagens finanschef Arno Antlitz sagt att den nya fabriken i Wolfsburg inte blir av. I stället planerar tillverkaren en elbilsfabrik i USA, i första hand för tillverkningen av elbilar från märket Scout som Volkswagen äger och vill återuppliva.
Något officiellt uttalande från Volkswagen kring Trinityfabriken har ännu inte meddelats.