Volkswagen Trinity försenas och skickas tillbaka till ritbordet
Carl Undéhn
5 dec 2022
Tidigare i år tog Porsches chef Oliver Blume över jobbet som chef för Volkswagenkoncernen. Även hos märket Volkswagen fick vi ett nytt ansikte i form av Thomas Schäfer. De senaste veckorna har det kommit flera rapporter att de båda håller på att lägga om Volkwagens strategi för elbilar.
Och nu kommer ännu fler uppgifter som pekar på förändring. Enligt branschtidningen Automobilwoche skickas Volkswagens kommande toppmodell Trinity nu tillbaka till ritbordet. Redan tidigare har det ryktats om att modellen skjuts upp från den planerade lansering 2026 till tidigast 2029.
Nu verkar det som att det inte heller blir en slank och strömlinjeformad sedan som Volkswagen har antytt. Enligt tidningen vill både Oliver Blume och Thomas Schäfer i stället se en mer framträdande modell.
Ett nytt designförslag ska tas fram och med det ser det ut som att Trinity blir mer av en elsuv. En så aerodynamiskt formad kaross som det hittills hintats om väntas inte gå hem hos kunderna, heter det enligt Automobilwoche.
Med både Volkswagens projekt Trinity och Audis egna satsning Artemis vile tidigare koncernchefen Herbert Diess ta fram två sedaner med lång räckvidd för att utmana Tesla Model 3 och Model S.
Den nya ledningen ser nu ut att fokusera på de senaste årens framgång för olika former av suvar.
Med Trinity skulle också nästa generations plattform för elbilar lanseras, SSP. När det nu skjuts på framtiden uppges Volkswagen i stället planera att miljardsatsa på att vidareutveckla den nuvarande elbilsplattformen MEB. Så vill Volkswagen kunna erbjuda både längre räckvidder och snabbare laddning med dagens teknik.
Fler modeller än tidigare planerat ska byggas på MEB. Eventuellt även nya eldrivna versioner av dagens Golf och Tiguan.