Volkswagen uppges söka flera vägar till solid state
Carl Undéhn
16 jan 2024
Genom stora investeringar i batteriutvecklaren QuantumScape hoppas Volkswagen få tillgång till solid state-batterier. Det amerikanska företaget anses höra till en av de mest lovande utvecklarna av batterier med fast i stället för flytande elektrolyt. Något som ska ge elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än med dagens batterier.
Nyligen meddelade Volkswagen lyckade resultatet av flera månaders tester av solid state-celler från QuantumScape. Men de verkar ändå inte vara det enda företag som Volkswagen satsar på för de lovande batterierna.
Enigt källor till nyhetsbyrån Reuters uppges Volkswagen nu föra samtal med franska Blue Solutions kring solid state-batterier. Något som de redan tillverkar, men då för bussar. För tekniken kring solid state-batterier är inte ny och Blue Solutions har forskat kring det sedan 1980-talet. Företaget tillverkar idag solid state-batterier till bland andra Mercedes, som använder dem i sin elbuss eCitaro sedan 2020.
Batterierna som då används har tillverkas i över tio år, men erbjuder inte de framsteg som branschen hoppas på med solid state. Till exempel måste de vid användning värmas upp till en temperatur på mellan 50 och 80 grader. Fördelen hittas däremot i en relativt hög energidensitet samt minskad risk för så kallad termisk rusning.
Volkswagen har inte kommenterat uppgifterna. Men Blue Solutions säger att de arbetar på ett solid state-batteri för personbilar som ska gå att ladda fullt på 20 minuter. Tanken är att etablera en batterifabrik i Frankrike där det ska tillverkas i slutet av decenniet. För det har företaget ett samarbetsavtal med BMW och en annan biltillverkare som inte nämns vid namn, samt uppges föra samtal med ytterligare en.
Trots alla förhoppningar från biltillverkare och fördelar med solid state-batterier har ingen ännu lyckats masstillverka dem. Japanska Toyota och Nissan har båda lovat att de ska lyckas med från 2028.