Volkswagen utvecklar eldriven Golf med Rivian
Carl Undéhn
2 dec 2024
För att få tillgång till bättre mjukvara för framtida elbilar investerar Volkswagen investerar nästan 70 miljarder kronor i amerikanska Rivian. Och det trots att Volkswagen samtidigt genomdriver ett enormt sparpaket. För några veckor sedan bildade de båda tillverkarna ett nytt gemensamt bolag i Kalifornien och med det fick vi veta att första modellerna med den gemensamma utvecklade mjukvaran ska börja dyka upp från 2027.
Däribland den kanske viktigaste modellen av alla för Volkswagen: en ny eldriven Golf. För nu meddelar märkeschefen för Volkswagen Thomas Schäfer att den ska bli verklighet med Rivians hjälp.
– Detta kommer att ske med Rivian, det joint venture där vi sätter samman den nya elektriska och elektroniska arkitekturen. Men vi har också beslutat att vi vill börja den här resan med en ikonisk produkt. Så vi kommer att börja med Golf, säger Thomas Schäfer till branschtidningen Automotive News.
Det handlar då om den nionde generationen av Golf, som kommer att bli helt eldriven. Bortsett från att det redan i sig handlar om en av Volkswagens mest ikoniska modeller blir den eldrivna golfen symboliskt viktigt för tillverkarens framtidssatsning. Förutom att använda den med Rivian gemensamt utvecklade mjukvaran kommer nästa Golf även använda den kraftigt försenade elbilsplattformen SSP.
Den skulle egentligen ha lanserats redan 2026 och då med en ny flaggskeppsmodell som gått under arbetsnamnet Trinity. Förutom längre räckvidder än idag lovade Volkswagen med SSP även avancerade självkörande funktioner. Men framförallt på grund av strul med mjukvaran har SSP-plattformen skjutits på framtiden flera gånger. Och nu kan vi räkna med att få se en eldriven Golf som använder SSP-plattformen och mjukvara från Rivian först 2029.