Volkswagen visar ID. Aero nästa vecka – kinesiska marknaden först ut
Carl Undéhn
22 jun 2022
Med den kommande modellen Aero B, som nu kallas ID. Aero, ska Volkswagen nästa år lansera en eldriven efterföljare till sedanversionen av Passat. Här i Sverige är det ändå kanske fler som ser fram emot kombiversionen.
Den har visats upp som konceptet ID. Space Vizzion som också den väntas lanseras nästa år.
Men i Kina är sedaner populära. Nu meddelar Volkswagen att det är där ID. Aero ska börja tillverkas och säljas först. Lanseringen där är planerad till första halvan av 2023.
Sverige får tillsammans med övriga europeiska marknader och USA vänta ett tag till. Någon gång under nästa år ska versionen för marknader utanför Kina visas upp som då ska börja tillverkas för Europa och USA i fabriken i tyska Emden.
Som plåster på såren till alla som väntar på ID. Aero får vi veta att den produktionsfärdiga versionen av Aero B ska visas upp redan nästa vecka.
Det handlar då om den kinesiska versionen som kan komma att skilja sig något från ID. Aero i Europa och USA.
På designskisserna verkar det som att Volkswagen har hämtat både inspiration och teknik från koncernkollegan Audi till bakljusen. De ser ut att vara av typen Digital OLED som gör det möjligt att belysa hela ytor mot en mörk bakgrund för att skapa olika mönster.
I övrigt får vi vänta till presentationen nästa måndag för de tekniska detaljerna. Men som övriga ID-modeller baseras också ID. Aero på Volkswagens elbilsplattform MEB. Utifrån det kan vi räkna med ett batteripaket på 77 kWh, eventuellt även en version med det mindre batteriet på 58 kWh.
Volkswagen har den senaste tiden flera gånger tryckt på att de kan bygga elbilar med 70 mils räckvidd med tekniken hos dagens MEB-plattform. Om ID. Aero kommer kunna ta sig så långt mellan laddningarna är oklart.
Men om den produktionsklara bilen får behålla en del av den strömlinjeformade karossen på skisserna kommer ID. Aero ha betydligt lägre luftmotstånd än ID.4, ID.5 och även den mindre ID.3.