Volkswagen ID. 7 med lysande kamouflage, ny interiör och 70 mils räckvidd
Carl Undéhn
4 jan 2023
Imorgon, 5:e janaurari, öppnar dörrarna till elektronikmässan CES i Las Vegas, där även flera biltillverkare väntas visa nyheter. Bland annat Volkswagen som tjuvstartar mässan redan en dag tidigare med att visa sin kommande eldrivna sedan som nu fått namnet ID. 7.
Värdspremiären är planerad till senare i vår och exakt hur bilen ser ut får vi se först då. Bilen som ställs ut på CES är därför kamouflerad med en speciell lackering i flera skikt för att skapa ljuseffekter på bilen som kan följa rytmen hos musik.
Det är antagligen något som gör sig bättre i verkligheten än på bild och bygger på 40 skikt lack som förutom det översta lagret är elektrifierade. Med det kan 22 delar av karossen lysa upp.
Hur mycket som skiljer sig under den annorlunda lacken jämfört med det koncept av ID. Aero som visades redan förra året är oklart. Det handlade då om en modell för den kinesiska marknaden. Volkswagen sa att det under 2023 skulle visas en annan version som ska tillverkas och byggas i Europa.
En skillnad hittas på bakljusen där konceptet ID. Aero hade ett mönster som såg ut att använda samma OLED-teknik som Audi använder för skapa belysta ytor.
Apropå koncernsyskonet Audi så verkar ID. 7 bli en modell som vill vara med och tävla i det ”premiumsegment” där just Audi gärna befinner sig.
– Med nya ID.7 utökar vi vårt utbud av eldrivna modeller för de övre segmenten. Sedanen kommer att erbjuda teknik och kvalitet i toppklass, säger Volkswagenchefen Thomas Schäfer.
Av alla modeller i ID-familjen beskrivs ID. 7 av Volkswagen som den mest effektiva och lovar en räckvidd på upp till 70 mil, enligt WLTP. Även med kamouflage är det lätt att se karossens välvda linje för ett lågt luftmotstånd. Från den rundade och släta fronten fortsätter karossen i en enda lång linje från vindrutan nästan hela vägen bak till allra längst ut på bakluckan.
Även bilens längd på 4,94 meter bidrar till sänkt luftmotstånd. Långt är också axelavståndet på 2,97 meter, vilket är 20 centimeter mer än hos ID. 4.
Precis som hos ID. Buzz med ett axelavstånd på 2,99 meter öppnar det upp för möjligheten att sätta in större batteripaket än de på 77 kWh som idag är de största som används av ID-modellerna. Om det är något Volkswagen också planerar med ID. Buzz eller ID. 7 har däremot inte bekräftats.
Det borde alltså finnas gott om benutrymme och nu får vi också se insidan. Volkswagen har uppenbarligen tagit till sig kritiken att kvalitetskänslan där inte riktigt levt upp till resten hos ID-modellerna.
Här hittas ett nytt koncept med mer sobert intryck med head up-display som standard.
I mitten hittas en större infotainmentskärm på 15 tum (tidigare som mest 12 tum) med vad som ser ut att vara ett nytt gränssnitt. Bland annat styrs ventilationen nu på skärmen och ID. 7 ska komma med ”Smart Air Vents” för att bättre styra luftlödet i kupén.
Och ja, touchpanelerna ska nu vara belysta. Att listen med knappar under skärmen hos dagens ID-modeller saknat just belysning är något Volkswagen fått kritik för-
Bilen känner också av när du närmar dig och kan då slå på luftkonditioneringen för att börja kyla eller värma bilen redan innan du öppnar.
Svenska priser och när vi kan räkna med att få se ID. 7 här har ännu inte meddelats. Senare kommer även en kombiversion baserad på ID. 7, en bil som visats upp som konceptet ID. Space Vizzion och fanns på plats på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg i december förra året.
Videobloggaren Autogefühl har släppt en kort video där ljuseffekterna i den speciella lacken kommer bättre till sin rätt än på bild.