Volvo ska testa XFC-celler med supersnabb laddning
Carl Undéhn
3 okt 2023
Volvo och Northvolt har precis inlett arbetet med att bygga den gemensamma batterifabriken i Göteborg. Där ska batterier tillverkas som beskrivs som ”skräddarsydda” för Volvos och Polestars framtida elbilar.
Men Volvo och Polestar samarbetar även med andra batteriutvecklare. Häromåret investerade båda företag i StoreDot som utvecklar snabbladdande så kallade XFC-celler. Bokstäverna står för ”Extreme Fast Charging” och det är precis vad det handlar om.
Planen är att 2024 lansera batterier som kan ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Med förfinad teknik ska laddtiden sedan sänkas till endast två minuter för 16 mils räckvidd till 2032. Tekniken bygger på egenutvecklade anoder med ett tunt lager kisel.
Nu meddelar StoreDot att de arbetar på batterier åt Volvo som också de beskrivs som ”skräddarsydda” för tillverkarens behov.
– Detta är ett mycket betydelsefullt avtal för både StoreDot och Volvo Cars. Våra team arbetar nu tillsammans i hög takt med att utveckla B-provceller för Volvo Cars nästa generations helt elektriska arkitekturer, säger Doron Myersdorf som är vd för StoreDot.
De första testerna är planerade till nästa år. Men det är ännu oklart när vi kan se bilar från Volvo med XFC-celler. Volvos operativa chef Javier Varela håller också tillbaka förhoppningarna om att det är något vi kommer få se den närmsta tiden.
– Det finns mycket arbete kvar att göra, men möjligheterna att tillsammans utveckla spännande ny laddningsteknik är enorma. Vi ser fram emot att se resultatet av vårt arbete testas i den verkliga världen, säger han.
Men redan tidigare har det kommit uppgifter om att StoreDot testar sina battericeller i Sverige. I början av året publicerade StoreDot en karta över var tester genomförs där Sverige var markerat.
Förutom Volvo och Polestar har bland andra Mercedes och vietnamesiska VinFast investerat i StoreDot.