Volvo startar energibolag för V2G-tjänster
Carl Undéhn
2 nov 2023
Det sitter stora batterier i många elbilar idag. Men långt ifrån hela dagarna används det till att få bilen att köra omkring på vägarna. Möjligheten att använda parkerade elbilars batterier som energilager för grön el ses därför som en enorm potential. Dels för att kunna driva det egna huset vid ett elavbrott, dels för att i ett större perspektiv använda kapaciteten hos många elbilar för att jämna ut effektbrister i elnätet.
För det krävs både hård- och mjukvara som klarar av att mata tillbaka elen till nätet vid behov. Volvos kommande elsuv EX90 levereras med hårdvara för det och längre fram även den nödvändiga mjukvaran.
Enligt Volvos egen data används i genomsnitt mindre än 10 kWh av batteriernas kapacitet vid daglig körning i Europa. Det betyder att det finns en hel del kapacitet kvar hos en bil som Volvo EX90, med ett stort batteri på 111 kWh.
Volvo tror på en stor potential för dubbelriktad laddning och lanserar nu Volvo Cars Energy Solutions som ska erbjuda tjänster för energilagring och laddningsrelaterad teknik. I samarbete med energibolaget Göteborg Energi lanseras nu ett pilotprogram för att testa Vehicle to Grid (V2G) lokalt i Göteborg.
– Nästa steg blir att möjliggöra den här funktionen runt om i Sverige, och förhoppningsvis kommer det att bana väg för en ännu bredare acceptans av liknande laddnings- och energilagringstjänster runt om i Europa, säger Alexander Petrofski som är chef för Volvo Cars Energy Solutions.