Annons:

Xpeng G6 och G9 laddar nu snabbare än laddstolpen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jun 2025

Xpeng G9 imponerade på oss här på Elbilen under vårt räckviddstest i samband med att vi skulle utse Årets elbil 2024. Den laddade då med 320 kW i fyra minusgrader. Något som bidrog till att bilen hamnade i vårt långteststall, som ni kan läsa mer om här.

Nya batteripaket och halvledare med kiselkarbid gör att Xpeng lyckats höja laddeffekten avsevärt.

Tidigare i år lanserades nya versioner av både Xpeng G9 och G6 i Kina där ladd­effekten höjdes ytterligare – och det rejält. Nu står det klart att de uppdaterade versionerna även kommer till den svenska marknaden. 800-voltsteknik hade de båda modellerna redan tidigare, men nu får de nya batterier som klarar laddning med 5C, alltså fem gånger batteriets energikapacitet, samt halvledare med kiselkarbid. Nyheterna gör att Xpeng G9 nu kan snabbladdas med 525 kW och Xpeng G6 med upp till 451 kW. Med det ska det gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på endast 12 minuter. Förutsatt att du hittar en snabbladdare som kan ge en så hög effekt, vilket är en utmaning här i landet.

De nya batterierna hos båda modellerna använder LFP-kemi, och innehåller alltså vare sig nickel eller kobolt. Xpeng nämner inte storlek på batterierna eller räckvidd, men vi får anta att det är samma som hos de nya versionerna som redan finns på den kinesiska marknaden. Det innebär då att Xpeng G9 erbjuds med nya batteripaket på 79 kWh eller 93,1 kWh som ger en räckvidd på 62,5 respektive 68 mil, enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. För Xpeng G6 har den uppdaterade versionen batteripaket på 68,5 kWh för 62,5 mils räckvidd eller 80,8 kWh för 72,5 mils räckvidd, också här enligt den kinesiska körcykeln.

Xpeng G9 hade redan tidigare en trevlig interiör, som nu ska ha förfinats ytterligare.

Priserna för de uppdaterade versionerna ska meddelas i mitten av juli, då det också är svensk säljstart. Idag kostar Xpeng G6 från 529.900 kronor och den större Xpeng G9 från 719.900 kronor. I samband med att de uppdaterade versionerna lanserades i Kina fick de där också ett något lägre pris än tidigare.

Xpeng G6 kan nu erbjuda massage i framsätet.

Förutom snabbare laddning får båda modeller nya lackfärger och en något omarbetad design både på in- och utsidan. Xpeng G6 får nu massagefunktion i framsätet och för Xpeng G9 erbjuds ett komfortpaket med ett nytt och större panoramaglastak som har värmeisolering i tre lager samt nya stolar med 10-punktsmassage.

Annons:
Annons:
Annons: