Xpeng visar självkörande systemet City NGP i mångmiljonstad

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 okt 2022

Xpeng har lagt ribban högt vad gäller teknik. På elbilsmässan eCarExpo i Stockholm visade den kinesiska tillverkaren bland annat upp X2, en flygande bil som kan liknas vid en stor drönare för två personer.

Mer jordnära är Xpilot som är Xpengs egenutvecklade system för självkörning. Med den senaste versionen 3.5 ska bjuda på självkörning i nivå 4 och klara komplicerade situationer i stadstrafik.

Via videolänk tog Xpeng med oss på en provtur i en Xpeng P5 med självkörningssystemet Xpilot 3.5 på gatorna i den kinesiska mångmiljonstaden Guangzhou.

I september skickades den senaste uppdateringen ut till Xpeng P5 i Kina med ”City Navigation Guided Pilot”, eller City NGP. Det är det första avancerade självkörningssystemet från en kinesisk tillverkare och jämförs med Teslas betatestning av Full Self Driving på allmänna vägar i USA.

I dagsläget erbjuds City NGP endast i Xpengs hemstad Guangzhou. Men med 18 miljoner invånare är det också ett rejält eldprov för systemet.

Xpeng P5 – inte längre beställbar i Sverige

Xpilot använder sig av en Lidar-radar i fronten, kameror och sensorer i kombination med högupplösta karta (HD-Map) med detaljerad information av omgivningen.

Tillgången till högupplösta kartor är avgörande för att systemet ska fungera och går därför alltså endast att aktivera för områden där det finns. Kartinformationen kommer från den kinesiska leverantören AutoNavi.

Alla delar tillsammans ska göra att Xpeng P5 klarar filbyten och hantera den ibland smått kaotiska vardagen på gatorna i Guangzhou.

– Den största utmaningen är så klart tät stadstrafik med många bilar runt omkring dig att hantera, säger Xpeng-representanten Bosco från passagerarplatsen.

Föraren bredvid har händerna på ratten, men bilen navigerar på egen hand fram utmed de ofta breda, trefiliga gatorna.

När Xpeng P5 svänger vänster och en bil försöker klämma in sig på höger sida lyser den upp rött på skärmen vilket visar att systemet har identifierat den som en risk. Xpeng P5 stannar för att låta bilen passerar och klarar situationen.

Även komplicerade förhållanden med vägar i flera nivåer, av- och påfarter på båda sidor och flerfiliga rondeller hanteras av systemet.

– Bilens kameror avgör vad det är för något runt oss. De kan också läsa av andra fordons hastighet och avstånd. Systemet ser att en bil 50 meter framför oss kör i 40 km/h. Då kan den räkna ut krockfri zon för att avgöra om vi kan byta fil eller inte, säger Bosco.

Helt felfritt är systemet inte och i alla fall en gång under vår ”provtur” måste föraren gripa in när bilen inte klarar att byta fil och blockerar den bakomliggande trafiken.

Hur systemet fungerar i dåligt väder och om det anpassar sig till exempelvis halt underlag är lite oklart.

– Det fungerar även i regn, men vi rekommenderar inte att använda det då. Främst för att vi människor inte ser så bra då. Föraren måste vara med hela tiden och du ska inte vänta till sista sekund med att gripa in om det behövs, säger representanten Bosco som menar att det varma klimatet i Guangzhou gjort att de inte kunnat testa det i snö.

Tjänsten ska lanseras i fler städer den närmsta tiden, men ännu är det endast Kina som gäller. I Sverige ser reglerna annorlunda ut och det är i dagsläget oklart om och när liknande funktioner kan bli aktuella här.

– Men med det här vill vi visa att vi har tekniken och produkten. Så snart vi kan lansera det här kommer vi också göra det och då ligger vi redan långt fram, säger Veronica Nilsson från Xpeng Sverige.

Tidigare i år lanserades sedanen Xpeng P5 i Sverige, men under sommaren slutade de att ta emot beställningar av bilen. Fokus ligger nu istället på den större sedanen P7 som kommer i tre versioner med ett startpris från 620 000. Leverans är planerad till någon gång nästa år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!