Zeekr X mot Volvo EX30 – vilken kommer köparna välja?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jul 2023

I förra veckan släpptes de svenska priserna på de två lanseringsmodellerna när Zeekr nu kommer till Sverige. Det handlar om shooting brake-modellen Zeekr 001, märkets första modell som sålt bra hemma i Kina, samt den nya modellen Zeekr X som vi har kollat in.

Som en mindre elsuv och med ett lägre pris är Zeekr X kanske den mest intressanta av de två för den svenska marknaden. Intressant är också hur den kommer stå sig mot Volvos senaste elbil EX30. Också det en mindre suv och det är inte den enda gemensamma nämnaren mellan de två bilarna.

Med Volvo och Zeekr som en del av Geely bygger Zeekr X och Volvo EX30 på Geelys elbilsplattform SEA. Tekniken är till stor del samma, design och mycket av utvecklingen har skett i Göteborg och specifikationerna mellan de båda modellerna känns igen. Till skillnad från EX30 hoppar Zeekr X visserligen över alternativet med en instegsmodell som har ett billigare LFP-batteri på 51 kWh.

Zeekr X Long Range kommer med en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästkrafter och klarar 0–100 km/h på 5,6 sekunder. Batteriet är på 69 kWh som ger bilen en räckvidd på 44 mil. Det går att ladda med upp till 150 kW och tiden från 10 till 80 procent anges till ”mindre än 30 minuter”. Ombordladdaren är på 22 kW. Zeekr X finns även i den fyrhjulsdrivna versionen Zeekr X Privilege AWD med 428 hästkrafter. Samma batteri på 69 kWh ger då en räckvidd på 40 mil. Med två elmotorer förkortas tiden för att göra 0–100 km/h till 3,8 sekunder. Bagaget rymmer 362 liter och det går att hänga på ett släp som väger 1,6 ton. Någon instegsversion med LFP-version som hos Volvo finns i alla fall för tillfället inte för Zeekr X.

Zeekr X Long Range kostar från 550 000 kronor och Zeekr X Privilege AWD från 595 000 kronor. Jämfört med motsvarande motorisering hos Volvo EX30 är det ett prispåslag på 61 000 respektive 36 000 kronor för Zeekr X. Men för det högre priset får du mer utrustning och mer plats.

Med en längd på 4,45 meter är Zeekr X drygt två decimeter längre. Även hjulbasen är med 2,75 meter tio centimeter längre hos Zeekr X. Något som märks i baksätet. Det är betydligt bättre än hos EX30 där en normalvuxen kan få svårt att sitta längre perioder. I baksätet hittas även fläktutblås, usb-kontakt för att ladda prylar och en hake att hänga jackan på.

I framsätet sitter du bra i mjuka stolar och framför dig breder en minimalistisk förarmiljö ut sig. Det som ser ut att vara hårdplast på instrumentpanelen är i själva verket mjukt stoppade material. Mitt i bilen sitter den liggande pekskärmen på 14,6 tum som används till i princip alla inställningar.

Zeekr X har en kaross med lite ihoptryckt rundad form där inslag av svart kommer in från sidorna och underifrån. Det ger ett lite spretigt intryck, men också en tydlig design som gör att bilen syns. Formerna baktill för tankarna till nu inställda BMW i3. Zeekr X är däremot betydligt större. Inslag av svart sticker in från sidan och underifrån

Längre kaross och hjulbas hos Zeekr X ger också ett något större bagageutrymme på 362 liter, jämfört med 318 hos Volvo EX30. Hos båda bilar hittas också en liten frunk under motorhuven med plats för laddkablar. Rymlighetskänslan på insidan ökas genom panoramaflastaket som tillsammans med head up-display är standard hos Zeekr X. Bakom ratten hittas ett instrumentkluster på 8,8 tum – något som saknas hos Volvo EX30 där det likt hos Tesla endast finns en skärm mitt på instrumentbrädan.

En sak där EX30 kan få poäng är Volvos paradgren säkerhet. EX30 har en nyutvecklad säkerhetsbur, kameror och radar som ska övervaka både bilens omgivning och föraren. Under presentationen av Zeekr X var det mindre fokus på just säkerheten. Men även Zeekr X kommer med en förstärkt stålkonstruktion och taket uppges kunna stå emot en vikt på nio ton. Om det handlar om samma typ av säkerhetsbur och säkerhetssystem som hos Volvo EX30 är oklart.

Hur Zeekr X och Volvo EX30 står sig mot varandra i verkligheten vet vi första när vi fått känna på dem på vägen. Någon provkörning fanns det inte möjlighet till nu. Zeekr 001 kunde vi däremot ta ut på vägarna och våra intryck av den bilen kan ni läsa om i nummer 7 av Elbilen som kommer ut 14:e juli och som Elbilen Plus-medlem här på sidan. Just nu har vi dessutom ett kanonerbjudande där den nya biografin om Elon Musk ingår för den som tecknar ett Plus-abonnemang.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!