Dags för eSCOTY 2023 – nu kör vi!

Gunnar Dackevall

Gunnar Dackevall

30 aug 2023

Varmt välkommen till den andra upplagan av eSCOTY – Electric Sports Car Of The Year. Nio bilar står redo i depån på Ring Knutstorp. Nu har vi två dagar på oss att rangordna alla och kora en vinnare.

Upplägget har varit det samma sedan 1990-talet. Fyra biltidningar från Norge, Danmark, Finland och Sverige har varje sommar träffats på Ring Knutstorp för att utse årets sportbil. Vi som renodlad elbilstidning gläds åt att testet för andra året i rad helt viks åt elbilar – så att vi kan medverka!

Vid rodret står Bil Magasinet från Danmark. För majoriteten av mätningarna, såsom varvtider och acceleration, står finska Tekniikan Maailma. Eller mer specifikt deras testförare med ett gediget racing-cv, Robert Koistinen.

Sedan förra året deltar alltså även vi och Elbil24.no från Norge. Varje redaktion skickar två till tre förare, flera bistår med fotografer och medhjälpare.

Son och far Sandberg flankerar Gunnar Dackevall – och årets nio kombattanter.

Två dagar kanske låter som rikligt med tid för nio bilar. Men varje förare ska få önskat antal varv med varje bil. Och Robert ska sätta varvtider. Och studiofotografen ska fixa interiör- samt detaljbilder. 

Framför allt måste bilarna hållas på en tillräckligt hög laddningsnivå, annars riskerar de att tappa i prestanda. 

Arbetet med att välja ut bilar, och lösa logistiken, började redan veckorna efter fjolårets test. Vi tyckte att det var svårt att få fram testbilar 2022, i efteryningarna av pandemin. 

Föga anade vi att 2023 skulle bli året då komponentbristen verkligen skulle få biverkningar. Bil efter bil på önskelistan fick avskrivas även i år.

Förseningen av nya bilmodeller är ett faktum, inte mycket vi kan styra över. 

Vi gläder oss i stället åt att Tesla medverkar i år. De kom till banan med två hyperintressanta modeller, en med ett omtalat tillval samt ett team av mekaniker. Skoj!

Mer om poäng, varvtider och vilken bil som faktiskt vann kan du läsa längre fram. Nu kör vi våra intryck av bilarna, i bokstavsordning. 

Klara, färdiga, gå!

Om Ring Knutstorp

Ring Knutstorp ligger utanför Kågeröd i Skåne. Här vid foten av natursköna Söderåsen omgärdas den av lummiga bokskogar i kuperad terräng.

Hyllinge Motorsällskap började bygga banan 1951, men först för motocross. Senare fortsatte arbetet med att anlägga en bana för biltävlingar och det första banracingloppet kördes den 9 juni 1962. 

I dag mäter banan 2 079 meter. Eftersom den har stora höjdskillnader kallas den ibland för Sveriges Nürburgring, trots att den är en tiondel så lång. Så här beskrivs banan på forumet Rejsa.nu

”En härligt kringelkrokig och kuperad bana där väghållning är a och o. Motorstyrka ger inte ett givet övertag vilket en hel del fått erfara under årens lopp. Det lönar sig dessutom ovanligt bra att lära sig hitta vettiga spår runt banan, förutom hårnålen då …

Den sägs totalt sakna något vettigt spår och kallas därmed för Idioten. Det är ju trevligt att man bland Sveriges alla banor åtminstone har ett ställe där man kan skylla på kurvan!”

Det absolut lurigaste partiet på banan är NGK-krönet. Här är det lätt att tappa kontroll över bilen om man inte kommer i exakt rätt spår nerifrån Svackan. Under samtliga år som scoty och nu escoty har körts här har det därför satts upp en fartsänkande chikan här, med hjälp av några koner. Detta påverkar givetvis varvtiderna, varför våra tider inte ska jämföras med andra, satta på ”fritt varv”.

Vi kan ändå nämna att en Koenigsegg Regera har kört på tiden 1.03,84. Snabbaste varvtiden för en stcc-bil är 1.00,29.

Platt på bild, men höjdskillnaden är hela cirka tolv meter trots att varvet inte mäter mer än 2 079 meter. 
Illustration: Rejsa.nu 

Kempower löste laddningen

Vi insåg tidigt att laddningen av bilarna skulle bli en utmaning. Visst, Ring Knutstorp har en handfull laddboxar, men dessa är bara destinationsladdare. En utbyggnad är dock i antågande.

Jakten på energilager inleddes tidigt, men precis som i bilbranschen råder det komponentbrist kring laddlösningar. Finska Kempowers nappade dock på vår förfrågan och kom till banan med två mobila DC-laddare med dubbla laddpunkter i varje. 

T800 P40 och T500 P40 heter produkterna som ser identiska ut men har olika teknik. Med en säkring på 63A går det att ladda med upp till 40 kW, eller 2 x 20 kW.

T500-modellen (200–500 V) är anpassad för de vanligaste bilarna med kapacitet kring 400 V, medan T800 (200–800 V) fungerar optimalt med bilar som har 800 V-teknik. Kopplar du in en bil med 400 V-teknik här blir den maximala kapaciteten bara 30 kW.

De mobila vagnarna väger runt 120 kilo, men är lätta att flytta runt tack vare hjul. De kändes verkligen gedigna och verkar redo att stå pall för väder och vind. Ovanför fästpunkten för laddhandskarna finns en snabb och tydlig pekskärm med information om laddningen. Det finns även en app som komplement.

Ett stort tack till Kempower, utan deras hjälp hade vi inte lyckats genomföra testet på två dagar. 

Hyundai Ioniq 6 AWD

Kia EV6 GT

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic

Nio ET5

Nio ET7

Porsche Taycan Sport Turismo

Tesla Model 3 Performance

Tesla Model S Plaid Track Package

Xpeng P7 AWD Performance

Data, varvtider och däck

Betyg – och vinnaren är …

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: