eSCOTY 2023: Kia EV6 GT – prestandaklippet
Gunnar Dackevall
1 jan 2019
Kia EV6 GT var den bil som fick gå flest varv på Knutstorp i händerna på vår körglada motorjournalistjury. Av flera goda skäl.
GT-versionen av Kias populära mellanklassare EV6 tål stryk. Den visar inga tecken på att vika ner sig efter många pressade varv, och den håller sin förare i bra skick bakom ratten.
Och den är förutsägbar och lätt att köra, sina 585 hästkrafter till trots.
Ett enkelt tryck på den limegula GT-knappen på ratten sätter upp fjädringen för hårdkörning, ger en mer sladdvillig programmering av antisladd och -spinnsystem samt vässar responsen på gaspådrag.
Förarstolen, som är helt manuell för att inte elmotorer ska bygga höjd, har gott sidostöd som håller i kroppen fint i sidled – en viktig sak för att öka noggrannheten i styrimpulserna när man slipper hänga i ratten genom kurvorna.
Det förefaller som om 800-voltsystemet – som Kia delar med Hyundai och Porsche i testet – ger en bra grund inte bara för att momentant kunna ta ut stora effekter ur batteriet, utan också för att det ska gå att göra det under lång tid. Det första flygande varvet runt banan avverkades på nästan exakt samma tid som det tredje. Det är också ett högt betyg till de 255 mm breda Michelin Pilot Sport-däcken i 21-tums höjd som är originalmonterade på GT. Greppiga däck i kombination med differentialbroms mellan bakhjulen ser till att kraften omvandlas till rörelseenergi och inte försvinner i däcksrök.
Den hårdkokta GT-versionen av familjebilen EV6 är verkligen en sleeper när det kommer till yttre markörer, och man ska vara ganska initierad för att notera de stora bromsoken och några småjusteringar av aerodynamiken som skiljer ur den från de enklare syskonen.
Men bakom ratten är skillnaderna desto tydligare. GT har fått en förstärkt framvagn som ger bättre styrskärpa, och det adaptiva chassit ger framfarten en mer hårdkokt känsla, som förstärks av de rejsiga stolarna.
Toppfarten är numera begränsad till 260 km/h, jämfört med 190 km/h för den tamare ”gt-Line” med fyrhjulsdrift. På den relativt korta raksträckan på Ring Knutstorp nådde den 196 km/h, vilket var årets näst snabbaste notering – något som verkligen bekräftar hur stark EV6 GT är i praktiken.
Då är det också tillfredsställande att veta att bromsarna svarar upp mot de krav som ställs när 2,1 ton massa ska bromsas från 200 till 70 km/h. Även om bromsanra råmade av smärta, bidrog de stora skivorna och fyrkolvsoken till att bilen slapp besöka avåkningszonerna på den korta och knixiga motorbanan.
EV6 GT är förbluffande snabb och samtidigt välbalanserad och effektiv under fullfartskörning på bana, och det är bara om man pillar med inställningarna och kopplar bort antisladd och framhjulsdrift som den byter skepnad från effektiv banbil till en otämjd best som käkar bakdäck till frukost.
Det är en övning man kan showa med, som inte resulterar i snabba varv. Med sin kraftfördelning där 63 procent levereras till bakhjulen har Kia hittat en fin avstämning för bankörning, som oftast resulterar i lätt överstyrning som hjälper till att skära av kurvans radie.
När man jämför kompetensen hos familjebilen EV6 GT med den traditionella omvärlden håller den jämna steg runt Knutstorp med bilar som Porsche 718 Boxster eller BMW M2, trots att EV6 GT väger minst halvtonnet mer i sin crossover-skepnad.
Kia har skapat ett prestandaklipp som kommer att bana väg för fler prisvärda prestandabilar med eldrift. EV6 GT kostar fortfarande ”bara” 820 000 kronor, eller cirka 75 000 mer än en betydligt tamare GT-Line.