Ett rullande komfortpaket

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

14 mar 2021

Mercedes EQA

Text och Foto: Fredrik Sandberg

Mercedes EQA är företagets minsta elbil. Men så liten är den inte. Här finns bra med utrymme framför allt i förarsätet. En första kort provkörning ger en indikation om att Mercedes kan vara någonting på spåret.

EQA 250 har en asynkron elmotor fram på 140 kW (190 hk) och ett batteri på 66,5 kWh av tillgänglig energi. Batteriet ligger under golvet och därmed finns ingen kardantunnel. EQA bygger helt enkelt på Mercedes elbilsplattform. 

Så långt de grundläggande tekniska specifikationerna. 

Vi lånar bilen en halvtimme efter att den presenterats på en internationell presskonferens och blir därmed en av de första i världen att köra EQA omaskerad. 

När vi närmar oss bilen som står på den för dagen snöslaskiga parkeringsplatsen utanför Upplands Motor i Stockholm är det första intrycket ren Mercedeselegans. Den är skinande vit och utstrålar tysk lyx. Som det ska göra. Allt är elegant, från krominfattningen i dörrhandtaget till de välsnidade stolarna.

”Det ger hopp om en snål bil som kan ta en med på långtur. För det blir man onekligen sugen på.”

Materialen i ratten, i dörrarna, panelerna och skärmens snygga grafik är inbjudande. Lägg på den söta nybilsdoften som bara kommer med en Mercedes. Jag placerar mig och lägger i växeln vid ratten och lämnar parkeringen. Jag glider ut på vägarna denna blöta vinterdag och känner mig omfamnad av ett välbalanserat om än mjukt och aningen gungigt chassi. Bilen är tyst. 

Jag trodde nog att den skulle vara mindre. Jag har kört A-klassen som laddhybrid och det var en trång upplevelse. 

Mercedes EQA är faktiskt bara 12 centimeter kortare än Volkswagens ID 4:a. Och har bara fyra centimeter kortare hjulbas. Det gör den dock inte till en direkt konkurrent när det kommer till innermåtten. Det finns olika sätt att bygga elbilar. Volkswagen har en större kupé, överhänget är kortare. Ratten sitter närmare framhjulen än på EQA. Du får helt enkelt mer motorhuv när du köper EQA. 

Den som blir den direkta konkurrenten till ID 4 är nog snarare den kommande EQB. Framför allt märks utrymmessskillnaden i baksätet, där det inte finns mycket lårstöd att tala om, och inte heller ett jätteluftigt utrymme. Men för två barn passar det perfekt. 

Däremot kan den direkt konkurrera med nuvarande Volvos XC40 Recharge P8 AWD. Men inte till prestanda. 

Toppfarten är begränsad till 160 km/h och med 0–100 på 8,9 sekunder bjuder den mer in till avslappnad körning än kappkörning (ID 4 är faktiskt snabbare, med fyra hundradelar). 

Räckvidden uppges vara 42 mil enligt WLTP och med snabbladdare på upp till 100 kW kan EQA snabbladdas från 10 till 80 procents kapacitet på 30 minuter.

Hur dessa siffror står sig mot den hårda verkligheten vet vi inte. Vi fick inte ens fotografera räckviddsangivelsen i bilen. Den korta provkörningen gav inte heller några indikationer på förbrukning. Men batteriet ligger på 66,5 kWh och luftmotståndet är tämligen lågt med ett cd-värde på 0,28. 

Det ger hopp om en snål bil som kan ta en med på långtur. För det blir man onekligen sugen på. Det är en härligt komfortabel konstruktion, med en lagom gungig känsla. 

Den ska också komma i fler olika utföranden, med bland annat fyrhjulsdrift och även en version med längre räckvidd. Den längre räckvidden kommer inte med att de slänger in fler batterier, utan det rör sig snarare om en ny kemi, med högre energitäthet. 

EQA går att få med dragkrok som kan dra 750 kilo och kommer med luftvärmepump, som standard. Utmärkt för vintertemperaturer i Sverige. Däremot är inte lastkapaciteten den bästa. Endast 340 liter gör att den är mindre än A-klassen, vilket också innebär att den har mindre utrymme än exempelvis Kia e-Niro. 

Sedan har vi det där med priset. Blir det rätt kommer Mercedes att, trots klen lastförmåga, kunna kränga många exemplar av det här fordonet. Om det är jag övertygad. 

Några svenska priser finns ännu inte. De presenteras 4 februari. Men i Tyskland går den loss på motsvarande 480 000 kronor. Kan den lägga sig strax över 500 000 kronor i Sverige ligger den i paritet med en välutrustad Kia e-Niro. Och helt plötsligt ser konkurrensen på elbilstoppen ut att hårdna. För även om den på papperet inte har samma räckvidd är det en helt annan bilupplevelse än vad man är van med på den här prisnivån. Mercedes kan det här med att tillverka bilar. EQA är inget undantag. 

Väl tillbaka med bilen smällde jag igen dörren med det sedvanliga kassaskåpstäta ljudet av byggkvalitet. Det var nästan så att jag gick in och skrev upp mig på ett exemplar.

Inget jättebra lårstöd i baksätet på EQA. Det lämpar sig bäst för barn. Utrymmesmässigt är det dock helt okej. Men sittkomforten fram är utmärkt.

Mercedes EQA

Pris:Inte satt ännu.
Batterikapacitet:66,5 kWh (netto).
Räckvidd:426 km (WLTP).
Snabbladdning:100 kW.
Ombordladdare:11 kW trefas.
Drivning:Framhjulsdrift.
Motoreffekt: 140 kW.
0–100 km/h:8,9 sek.
Toppfart:160 km/h.
Antal platser:5.
Yttermått, LxBxH:  446x183x162 cm.
Vikt:2 040 kg.
Bagageutrymme:340  liter.
Dragvikt:750 kg.
Batterigaranti: 8 år /12 000 mil.

Fantastisk komfort. Premiumkänsla.

Aningen klen motor. Litet baksäte. Litet lastutrymme.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!