Duell: Audi A8 vs BMW 745Le
Fredrik Sandberg
26 jun 2020
Audis och BMW:s finaste bilar finns nu som laddhybrider med någorlunda räckvidd. Vi tog ut dem på en tur för att se hur bra de egentligen är.
Text: Fredrik Sandberg | Foto: Fredrik Sandberg, Peter Gunnars och Tillverkarna
Det kan ha varit en av mina bästa körupplevelser när jag tog en BMW 745 Le xDrive på en riktig långkörning genom landet.
Den stora bilen, som ligger tryggt som en atlantångare men rör sig smidigt som en gepard på motorvägen, gav mer och mer lust att bara försvinna bort mot horisonten. Fjädringen är gudomlig, jag svävar över gropigheterna på Norrbottens inlands eftersatta vägar.
Sätet är fantastiskt. Och då sitter jag fram. Baksätena är byggda för rika kineser och tyska direktörer. Men jag skulle säga att de finns till för alla. Alla vill åka med. Och de vill sitta i baksätet. Och de vill inte kliva ur. Vad är det då för maskin? Vad är baksidan?
745 Le xDrive är en uppgradering från förra plug-in-hybridsversionen av 7-serien. Den hade en fyrcylindring motor. I den här sitter en treliters rak sexa, som tillsammans med elmotorn ger en systemeffekt på 394 hk.
Batteriet är på 12 kWh och elmotorn har en effekt på 85 kW. Den gör noll till hundra på 5,1 sekunder och har en (strypt) toppfart på 250 km/h.
Och här någonstans gnisslar det i maskineriet. Jag kör en 20-mila sträcka i tämligen beskedlig hastighet och får en förbrukning på 0,8 liter per mil. Det är bra siffror med tanke på bilens vikt (2,2 ton) och storlek (5,2 meter lång och 1,9 meter bred).
Men vid mer dynamisk körning passerar jag litern per mil utan svårigheter. Och de mentala svårigheterna uppstår vid bensinpumpen. Det ska tankas. Hela tiden. Jag får tankångest.
Nästa lyxupplevelse får jag i Tyskland på Audis teknikseminarium där vi får lära oss om kommande elbilar, men också får chansen att provköra de nya laddhybriderna. För att jämföra med BMW väljer jag att köra Audi A8 L 60 TFSI e.
Och det är svårt att inte tjusas. Den rör sig smidigt och tryggt samtidigt som den är spänstig och mjuk. Inte heller Audin har några svårigheter på gropigt underlag. Den kapar en åker som vi kör över utan att göra någon stor affär av det.
Under huven hittar vi dock en annan maskin. Audi har inte en rak sexa, istället är det en V6:a under huven. Tillsammans med elmotorn som är på 100 kW kan den krama ur 443 hästar. Det är med andra ord mer riv i Audi A8 än i BMW 745. Och det märks.
0–100 km/h tar 4,9 sekunder. Batteriet är på dryga 14 kWh, lite mer än i BMW:n med andra ord.
Och elräckvidden är bättre. Där BMW får ut strax över tre mil ur sitt batteri i beskedlig körning når Audi 4,2 mil på el, blandad körning med delvis motorväg över 120 km/h och landsväg genom tyskt jordbrukslandskap. Det är 20 grader varmt. Det var aningen svalare, cirka 10 grader, när vi körde BMW:n.
De här två bilarna är svårslagna på de flesta områdena. Och jag begriper inte varför man går och köper en plug-in-hybrid-suv för en miljon när man kan välja någon av dessa. Suvar kan inte mäta sig i körglädje; klumpiga och svajiga som de är med sin höga höjd står de sig slätt mot de här limousinerna. Och baksätet är många gånger mer komfortabelt än du hittar på valfri suv. Vem vill sitta högt, när man kan sitta kungligt?
Problemet är bara att jag vet att det här kan bli ännu bättre. Med rejäla elmotorer och ett maffigt batteripack istället för sexcylindriga förbränningsmotorer skulle de här två tillverkarna ha få konkurrenter när det kommer till premiumkvalitet och körupplevelse (det ska vara Mercedes och Lexus då). Det märkliga är bara att de inte har några sådana bilar ute på marknaden ännu.
Som en illustration över hur de behöver jobba hårdare för att lämna forntiden bakom sig hittar jag i baksätet infällt mellan stolarna på Audin en dvd-spelare. Samtidigt som Tesla rullar ut Netflix till sina bilar ringde 1999 och ville ha sin lyxiga dvd-spelare tillbaka från Audi.
Andrahansvärdet på dessa kolosser, oavsett hur komfortabla de är, tror jag inte kommer att stå sig särskilt bra när väl de rena elbilsvarianterna kommer. Ja, de är på väg.
Försäljningen av de tyska lyxlimporna är det som har tagit mest stryk av Teslas Model S. Och det är märkligt att man med den här nivån av bilbyggande inte har lyckats få ut en konkurrent. Det är brutalt bra bilar. Vid sidan om tankångesten då.
”Samtidigt som Tesla rullar ut Netflix till sina bilar ringde 1999 och ville ha sin lyxiga dvd-spelare tillbaka från Audi.”
Bilen ligger tryggt som en atlantångare men rör sig smidigt som en gepard.
cykelställ. Läder i alla väder. Interiören ser vräkig ut, en del
skulle säga brackig. Men det är svårt att vantrivas.
Audi A8 L60 TFSI e
pris: | – |
Batterikapacitet: | 14,1 kW |
Räckvidd på el: | 46 km (WLTP) |
Motoreffekt förbränningsmotor: | 250 kW, elmotor 100 kW |
Bränsleförbrukning, blandad körning: | 2,5 to 2,7 l/100 km |
elförbrukning, blandad körning: | 20,9 – 21,2 kWh/ 100 km (preliminära siffror) |
Ombordladdare: | 7,4 kW |
• Elräckvidden.
• Stolarna!
• Körglädjen.
• Tyst och mjuk gång.
• Prestanda.
• Dyr och tveksamt andrahandsvärde.
• Högt pris.
BMW 745Le xDrive iPerformance
Pris: | 1 136 800 kr |
Batterikapacitet: | 12 kWh |
Räckvidd på el: | 44 km (WLTP) |
Kombinerad systemeffekt: | 240 kW |
Kombinerat vridmoment: | 500 Nm |
Prestanda: | |
Toppfart: | 250 km/h |
Acceleration 0-100 km/h: | 5,1 sek |
Deklarerad bränsleförbrukning, blandad körning: | 2,3 l/100 km |
Deklarerad elförbrukning, blandad körning: | 16,3-15,8 kWh/100km |
CO2 utsläpp g/km: | 53 (WLTP) |
Drivning: | Fyrhjulsdrift |
Ytermått, L x B x H: | 526 x 217 x 148 |
Vikt: | 2160 kg |
Bagagegaranti: | 420 liter |
Nybilsgaranti: | 2 år |
• Mäktig på
långkörning.
• Sätena!
• Tystnaden och den spänstiga körningen.
• Borde ha längre elräckvidd.
• Högt pris.