Prov: Seal & Dolphin – nykomlingarna som ska övertyga européerna om BYD 

Lotta Hedin

Lotta Hedin

12 jun 2023

Kinesiska BYD utökar med två nya modeller i Sverige och Europa: sedanen Seal och kompakta ID 3-utmanaren Dolphin. Föregångaren Atto 3 har inte imponerat i våra tester. Frågan är om uppföljarna kan övertyga? Vi har känt, klämt och tagit en provtur.

De kinesiska elbilsmärkena har kommit på bred front på den europeiska marknaden de senaste åren. Men de där riktigt billiga elbilarna som många hoppades skulle komma från österlandet har hittills varit få. 

Förhoppningarna om att det kanske ändå snart var dags för en prispressare steg tidigare i våras när en byd Dolphin siktades på svenska vägar. I Kina startar den på motsvarande cirka 160 000 kronor, vilket gjort att den kallats för den första folkelbilen.

Nu vet vi dock att den inte blir lika billig här som på hemmamarknaden – faktiskt ganska långt ifrån.

När Kinas ledande elbilstillverkare byd nu utökar med två nya modeller i Europa och Sverige, är den ena av dem just Dolphin – en kompakt bil i C-segmentet som har en hel del likheter med Volkswagens id 3. Den andra modellen, sedanen byd Seal har siktet inställt på att locka till sig mer prestandasugna köpare med en lite tjockare plånbok, och kan ses som en utmanare till Tesla Model 3.

Elbilen var på plats i Spanien när de två modellerna lanserades, och fick även ta en mycket kort provtur på en avskild bana – eftersom bilarna ännu inte var färdigregistrerade och inte fick köras i vanlig trafik.

BYD Dolphin

Framhjulsdrivna byd Dolphin mäter 429 centimeter på längden och 157 centimeter på höjden, och är med det tre centimeter längre och två centimeter högre än Volkswagen id 3. 

Dolphin finns både enfärgad och tvåfärgad. Först ut på den europeiska marknaden är en version med 60 kWh batterikapacitet. En variant med mindre batteri ska följa. 

I Europa och Sverige kommer den till en början med ett batteripack på 60 kWh, som ska ge en räckvidd på 427 kilometer enligt wltp. Senare kommer Dolphin även med ett mindre batteripack i Europa. Hur många kilowattimmar det mindre packet kommer innehålla avslöjar inte byd, men i Kina finns modellen redan i en 44 kWh-variant, så det är ingen vild gissning att det hamnar ungefär där.

Något exakt pris avslöjas ännu inte – men byd anger ett ungefärligt prisspann på mellan 30 000 och 38 000 euro, där det är versionen med det mindre batteripacket som kommer starta på cirka 30 000 euro. Versionen med 60 kW-batteriet lär således hamna på det övre beloppet, cirka 38 000 euro. Översatt till svenska kronor innebär det alltså priser på från 340 000 respektive 430 000 kronor.

BYD Dolphin blir alltså en direkt utmanare till Volkswagen ID 3 och även MG4, både vad gäller pris, prestanda och storlek.

Motorn i 60 kWh-versionen av Dolphin kan leverera en effekt på 150 kW (lika mycket som id 3 och mg4). Maxhastigheten ligger på 160 km/h och spurten från noll till hundra kilometer i timman uppges ta 7,1 sekunder (7,5 sek för id 3 och 7,9 för mg4)

Dolphin har en hel del likheter med Volkswagen ID 3.

Precis som Atto 3 är Dolphin byggd på byd:s elbilsplattform 3.0, som har stöd för 800-voltsteknik. Men ”stöd för” är inte samma sak som att man använder, och ingen av bilarna har den snabba laddning som man förknippar med 800-voltssystem, utan tar som mest emot 88 kW vid snabbladdaren.

I bagageutrymmet ryms 345 liter innan baksätet fällts, och Dolphin är utrustad med värmepump som standard.

Dolphin är en pigg och lite ärtig körupplevelse och skulle funka fint som stadsbil. 

Invändigt är Dolphin betydligt renare och mer avskalad än Atto 3, som spexade till det med musiktema och strängar i dörren som går att spela på. Här finns inget sådant. En viss koppling till Atto 3:s stil kan skönjas i knappraden under skärmen och i mittkonsolen, som har formen av en långsmal rulle, och knapparna trycks inte in utan rullas för att byta läge. Lingerna i interiören som helhet ska anspela på havet och vågornas rullande. Annars är delfin-vinkarna sparsmakade, förutom innerhandtaget i framdörrarna som tydligt lånat formen av en delfinfena. 

Förvånandsvärt gott om benutrymme bak.

Man kan välja mellan tre körlägen och två nivåer av regenerering, men i ärlighetens namn känner jag i princip ingen skillnad på regenereringen. 

Provkörningen är lite för kort för att bilda sig en uttömmande uppfattning om köregenskaperna. Men när jag kryssar mellan konerna på banan och trycker till på gasen där möjlighet ges känns Dolphin som en pigg och lite ärtig upplevelse som är lätt att tycka om. En mycket lättmanövrerad liten bil som skulle passa fint som stadsbil. Man sitter bra i lite sportigt skålade säten, och både i bak- och framsäte är det oväntat generöst med benutrymme. Jag passar på att hoppa in i baksätet när en annan journalist testkör, och tycker att man sitter riktigt bra där bak också.

Delfinfene-inspirerat dörröppningshandtag.

BYD Seal
Den andra nyheten från byd är sedanen Seal, som med sina 4,8 meter är drygt en decimeter längre än Tesla Model 3. Seal kommer antingen med bakhjulsdrift och en motoreffekt på 230 kW, eller med fyrhjulsdrift och 390 kW motoreffekt. Räckvidden uppges till 570 respektive 520 kilometer. Batterikapaciteten ligger på 82 kWh i båda varianterna.

BYD:s egenframtagna blade-batterier integrerade i bilens konstruktion – BYD kallar det cell to body. 

Även Seal har ett lfp-batteri av byd:s egenutvecklade Blade-typ. Men till skillnad från Dolphin, som använder en så kallad cell-to-pack-teknik – har man i Seal gått ytterligare ett steg och använt sig av en så kallad cell-to-body-teknik. Där är battericellerna direkt integrerade i själva bilens konstruktion. Fördelarna är att det sparar både plats och vikt. Eftersom locket ovanpå cellerna samtidigt utgör innegolvet på bilen kan hela botten på bilen göras tunnare, samtidigt som integrationen av batterierna ska göra karossen styvare – och säker. Enligt byd har man i krocktester sett avsevärda förbättringar när det gäller sidokolli­sioner.

Sedan Blade-batteriet lanserades har byd lyft fram att det utvecklats med säkerhet i fokus, och i tester har det visat sig klara både penetration av vassa föremål och olika typer av våld och belastning.

– Batteriet är inte längre som ett ömtåligt barn som behöver skyddas, det har själv blivit en vuxen man som kan skydda hela bilen, säger byd:s Minghao Zhuang, chef för forskning och utveckling i Europa, under en presentation.

Luftmotstånd på 0,219 – i nivå med de mest strömlinjeformade bilarna på marknaden.

Designteamet har lyckats skapa en god aerodynamik, med en luftmotstånds­koefficient (som anger luftmotståndet) på bara 0,219, vilket är i nivå med Hyundais strömlinjeformade nykomling Ioniq 6.

Seal kan ladda snabbare än den mindre Dolphin då den har en högre spänning i systemet och även bättre kylning, och snabbladdning är möjlig med upp till 150 kW. 

Enligt byd ska värmepump finnas som standard i Seal, liksom glastak. Vad priset landar på har ännu inte meddelats, men det är rimligt att tro att Seal kommer ta rygg på Tesla Model 3. 

Även i Seal är det fråga om en mycket kort provtur. Vi testar den bakhjulsdrivna varianten i olika snäv och snabb slalom, och visst känns det styvt och stadigt utan krängningar. Markkontakten och styrningen känns tajt. Men det skulle behövas en längre tur för att göra en ordentlig utvärdering. När vi vänder på banan slås jag av hur liten och smidig vändradien är i den förhållandevis långa bilen. 

Lyxig känsla i kupén både fram …
… och i baksätet.

I den fyrhjulsdrivna varianten är det  accelerationen som prövas. Enligt specifikationerna ska den gå på 3,8 sekunder från 0–100. Seal har ett läge där man kan klocka sin egna spurter (jag undrar hur trafiksäkert det är när folk får för sig att tävla mot sig själva?) och jag trycker plattan i mattan från stillastående, till 100 km/h. Och mycket riktigt: Skärmen klockar mig till 3,8 sekunder och det är en acceleration som nästan får ögonen att tryckas in i skallen och inälvorna att sätta sig i baksätet – så känns det i alla fall. Visst, Tesla Model 3 kan katapulta iväg ännu snabbare, men det här räcker, tro mig.

Utan att ännu veta exakt vad prislappen blir är det dock svårt att säga hur intressant Seal är för svenska köpare. Den har helt klart en fin interiör med premiumkänsla, och det intryck vi fått hittills talar för bra köregenskaper.

Full fart framåt i Seal AWD – noll till hundra går på 3,8 sek.

byd Atto 3 som debuterade i Sverige i höstas har dock inte imponerat på oss, och eftersom de nya modellerna delar infotainmentsystem med Atto 3 behöver byd visa att man kommit tillrätta med problemen som varit kopplade till det innan vi blir helt övertygade.

Priset som indikerats för Dolphin känns väl högt. Att prislappen inte kan bli som i Kina är förståeligt, när värmepump ska vara standard och det ena med det andra. Men en mg4 kostar 425 000. En nyligen faceliftad id 3:a börjar på 479 000. Om byd Dolphin startar på 430 000 måste den övertyga på andra sätt än med prislappen. Vi ser fram emot att ta ut trion i ett jämförande test så snart delfinen simmat iland. X


FAKTA BYD SEAL RWD/AWD

Pris: Ej klart.

Batterikapacitet: 82 kWh.

Deklarerad räckvidd: 570/520 Km (WLTP).

Snabbladdning: 150 kW.

Normalladdning: 11 kW.

Drivning: Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.

Motoreffekt: 230/390 kW.

0-100 km/h: 5,9/3,8 sek.

Topphastighet: 180 km/h.

Antal platser: 5.

Yttermått, LxBxH:
4 800×1 875×1 460 mm.

Bagageutrymme:
402 + frunk 52 liter.


FAKTA BYD Dolphin

Pris: 30 000–38 000
euro enligt BYD.

Batterikapacitet:
60 kWh (kommer även
med mindre batteripack).

Deklarerad räckvidd:
427 km (WLTP).

Snabbladdning: 88 kW.

Normalladdning: 11 kW.

Motoreffekt: 150 kW.

0-100 km/h: 7,1 sek.

Topphastighet: 160 km/h.

Antal platser: 5.

Yttermått, LxBxH:
4290x1770x1570 mm.

Tjänstevikt: 1 658 kg.

Bagageutrymme: 345 liter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: