Test: BMW i4 M50 – en bil som alla andra?
Fredrik Sandberg
4 feb 2022
BMW tar nu greppet om elbilsmarknaden, men de gör det på sitt sätt, genom att bygga in eldrivlinan i en befintlig konstruktion. Det ger ett anonymt intryck och vissa onödiga designelement. Men är den verkligen en vanlig bil, som många tycks anse?
Det är som en vanlig bil. Jag vet inte hur många gånger jag hörde det under testet av nya eldrivna i4:an. Det kom som oftast från folk i min omgivning som inte ens kört bilen, men som ändå var på det klara med vad i4:an är för typ av fordon. En vanlig bil.
Jag har också verkliga BMW-människor i min omgivning som valt en annan modell, för om de kör elbil vill de att hela tekniken som är möjlig tas tillvara. De har för första gången varit otrogna sitt favoritmärke.
Det första jag konstaterar innan jag tar plats bakom ratten är huven. Den är jättestor och lång, framför allt i jämförelse med vad man är van vid i dag när det kommer till elbilar.
De som bygger elbilar på rena elbilsplattformar tar ofta vara på möjligheterna som de små elmotorerna erbjuder och har korta överhäng och rejält rymliga interiörer. BMW bygger i4 på samma arkitektur som sina fossila bilar. Och då blir det mycket motorhuv. Under den hittar man dessutom ingen frunk, alltså lastutrymme under huven. Här finns bara en gigantisk plastkåpa över anrättningen.
Jag sjunker ner i sätet. Det är tajt, ombonat och känns rejält. Ingen lounge-känsla här inte. Istället har man bilen i ett fast grepp, med instrumentering och skärmar tätt omkring sig. Det är byggt för en klassisk körupplevelse.
När jag glider ner för backen har jag initialt svårt att orientera mig under körningen. Var börjar och slutar bilen? Jag har blivit alltför van vid att hjulen ska sitta i hörnen. Den stora huven skymmer sikten.
Ut på asfalterad väg, och sakta men säkert sätter sig bilens former i körkänslan och nöter ner mina initialt skeptiska intryck. Istället letar sig ett leende fram på läpparna. Gaspådraget ruskar liv i körglädjen när jag sätter av mot Uppsala.
19-årige testföraren Teodor hoppar in för att utröna om BMW är med i teknikmatchen. Iphone-generationen brukar vilja ha skärmar och den digitala känslan på plats. Han lägger i sportläget och drar iväg ut på E4:an. Ett syntetiskt motorljud vrålar ikapp med bilens acceleration.
– Underbart. Det här är riktigt bra – äntligen ett vettigt ljud. En bil ska låta, det är det som ger den känsla, säger han utan att ha tittat på en enda skärm.
– Men, vad ska man med fejkat motorljud till? undrar jag.
– Farbrorn kan ju alltid stänga av det. Det här är grymt. Vad då fejk? Det är Hans Zimmer som har gjort ljudet, hör du inte? Sjukt ikoniskt.
Hans Zimmer är en legendarisk filmmusikkompositör. Han har även musiken till några datorspel på sitt cv.
Jag tar upp det där med motorhuven och innerutrymmena, bristen på frunk och hur den hade kunnat vara rymligare om den var byggd på en elbilsplattform.
– Jojo, lastutrymmen, zzzzz. Det är så här en bil ska se ut och kännas. Den är ju assnygg. Den ser tuff ut, bad ass. Hur mycket måste du lasta, vad är grejen med att man ska köra runt hela bohaget i bilen? Man vill ju ha en bil som har känsla, som är skön att köra. Och som har en maffig ljudmatta när man stampar ner gaspedalen.
Jag lämnar av Teodor och drar vidare med fotografen Peter söderut. Hur är det med de mer praktiska funktionerna som räckvidden? tänker farbrorn.
Det får bli en tripp till Jönköping. En blåsig dag, får man säga. Vi har motvind hela E4:an ner till Vättern. Rejäl sådan. Exakt hur mycket hade vi inte mätinstrument med oss för att avgöra. Däremot såg vi en vimpel som visade att vinden blåste mot oss.
Och det påverkade förbrukningen. Efter 27,4 mil körda från Stockholm – med lite avstickare – stannar vi på Ionity i Mantorp för att ladda bilen. Där har vi då 21 procent kvar av batteriet. Eller egentligen hade vi 27 procent kvar av batteriet, då vi startade med 94 procent. Snittförbrukningen ligger på cirka 2,2 kWh per mil.
Vad innebär då den här sifferexcercisen? Jo, att räckvidden på BMW i4 M50 med tufft vindmotstånd och 70 procent motorvägskörning är 37,5 mil.
Nästa vända, ner till Jönköping och sedan tillbaka till Norrköping för laddstopp nummer två, visade samma siffror, fortfarande med stark blåst. Temperaturen låg på cirka fyra grader.
Nästa tur går åter mellan Stockholm och Uppsala. Vi mäter förbrukning i konstant fart. Temperaturen ligger nu vid nollan. Och utan motvind lägger sig förbrukningen på 1,9 kWh per mil i 110 km/h. Vilket motsvarar 42 mils räckvidd.
Det intressanta händer när vi sänker hastigheten till 90 km/h. Nu landar förbrukningen istället på 1,56 kWh per mil. Det är riktigt bra siffror och i klass med flera lågförbrukande bilar.
Vill man ligga i 90 km/h utan att det blåser, men i kyligt väder, kan man faktiskt spränga 50-milavallen. Med 1,5 mil.
BMW har helt enkelt byggt en vettig elbil, med låg förbrukning. De benämner själva sin drivlina som generation fem. Många förbättringar har gjorts genom åren, med lilla i3:an som testbänk.
Batteripacket är på hela 80,7 kWh, av tillgänglig energi, vill säga. Här finns senaste generationen av energitäta batterier. Det är faktiskt lite imponerande att de fått in så mycket kräm i ett batteri som inte ligger under golvet som i andra elbilar, byggda på rena elbilsplattformar. Parat med en låg förbrukning förklarar det den fina räckvidden.
Men så har vi det där med vad jag ville att den yngre generationen skulle reflektera över: infotainmentsystemet.
Det är lite märkligt, och det är inte bara BMW som har det här problemet. De har lagt ner jobb på att skapa en digital miljö, med en uppsjö av appar och reglage att styra dem med. Men så vill man bara koppla in telefonen och sköta allting därifrån när det kommer till kartor och underhållning. Det är för roddigt, helt enkelt. Men head-up-displayen som är i testbilen är finfin.
Allt det här är egentligen rätt ointressant när det kommer till BMW i4, som Teodor noterade. Det är körupplevelsen som är anledningen att köpa bilen. Med de två motorerna på sammanlagt 400 kW (544 hk) skjuter den ifrån som om det inte fanns någon morgondag. Bilen svarar också upp korrekt och ger bra feedback. Men kraften är så monumental att den nästan känns otämjd. Och det är väl också någonting man söker efter om man lutar mot att köpa just M50-modellen. BMW i4 finns ju också i en bakhjulsdriven version, eDrive40, med mer beskedliga 0–100-tider på 5,7 sekunder istället för de 3,9 sekunderna som M50 tar på sig.
Nu finns det nog en del som tycker att en Tesla Model 3 Performance, som är billigare än en M50, är ett bättre val för den som är ute efter prestanda. Den är snabbare på papperet. Och visst, om man ska kappköra vid rödljusen är det kanske viktigt. Annars är BMW i4 M50 en roligare och tajtare körupplevelse. Man bör ta båda på en tur för att se vad man är ute efter.
Så har vi det där med utseendet, att den ser ut som en BMW i4:a. Med en jätte-stor grill. Jag vet inte, men jag tycker det är lite trist. Det är ingen som förstår vad det var som körde om dem utan att de hann säga ”njurar”. Anonymiteten är lite tråkig. Men det är väl en smaksak.
Vad jag kan konstatera är att BMW i4 M50 inte är en vanlig bil. Det är en rysligt bra elbil. Med en lång motorhuv.
Det var tråkigt att lämna ifrån sig den efter testveckan. Inte för att jag drabbades av ett glupande habegär, utan för att det kändes som om jag precis lärt känna den och att den hade mycket mer att ge, men var tvungen att försvinna. BMW i4 växer på en. Den har all potential att charma även den mest puritanska elbilsälskaren.
Fakta BMW i4 M50
Pris | Från 735 000 kr |
Batterikapacitet | 80,7 kWh netto |
Deklarerad räckvidd | 513 km |
Snabbladdning | 200 kW |
Ombordladdare | 11 kW |
Drivning | Fyrhjulsdrift |
Max motoreffekt, vridmoment | 400 kW, 795 Nm |
Acceleration 0–100 km/h | 3,9 sek |
Topphastighet | 225 km/h |
Antal platser | 5 |
Yttermått, LxBxH | 4783×18521448 mm |
Bagagevolym | 470 liter |
Dragvikt | 1 600 kg |
Nybilsgaranti | 2 år |
Batterigaranti | 8 år eller 16 000 mil |
Laddning
minuter. Temperaturen låg nära nollan vid laddningen.
Totalbetyg: 43 av 50 poäng
Köregenskaper: Fantastiska. Spänstigt, rappt, styrkänsligt, tajt, roligt. Hela bilen andas körglädje.
Betyg: 5/5
Komfort: Visst, vi tar den på en körning ner till Riveran vilken dag som helst. Även om det är tajt och skålat för körning, är det behagligt. Men vi vill inte sitta i baksätet. Det erbjuder inte jättebra lårstöd och det är ganska trångt, framför allt om någon längre person sitter fram.
Betyg: 5/5
Säkerhet: Inte krockad av Euro NCAP ännu, men fyrserien från 2019 fick fem stjärnor. Vi antar att i4 når upp till högsta standarden.
Betyg: 5/5
Miljö: Motorer fria från sällsynta jordartsmetaller, kobolt som köps in av BMW direkt från Marocko för att inte riskera barnarbete, grön el vid bilproduktionen och batterier som enligt BMW ska ha lågt CO2-avtryck. Dessutom är bilen förvånansvärt snål för sin storlek.
Betyg: 5/5
Autonomi: Bra styrsel på hjälpsystemen som lägger bilen i mitten mellan strecken på vägen. Också bra känslighet när den ber en visa att man är vaken genom att rucka på ratten.
Betyg: 4/5
Utrustning: BMW har slagit in på en mer avskalad meny. Det mesta av vikt följer med i grundversionen. Sedan kan man ju lyxa till det med supercharged-paketet på en så där 137 000 kronor, med laserlyktor, glastakslucka, sportstolar och annat. Det man vill ha med sig där är väl laserlyktor, eluppvärmda stolar bak och helljusassistens.
Betyg: 5/5
Utrymmen: Lite trångt i baksätet, men rymligt lastutrymme bak. Ingen frunk drar ner betyget aningen.
Betyg: 3/5
Ekonomi: Det är en lyxig bil som några av oss faktiskt trodde skulle kosta mer än den gör. Visst, det är fortfarande en lyxbil, men inte en hägring. Bra är att servicen först kommer in år fyra. Då kostar den 6 240 kr. År sex 9 423 kr. Ingen milbegränsning.
Betyg: 3/5
Räckvidd: BMW i4 M50 klarar 30-milagränsen med bravur, även kyligare dagar med motvind. En skön sommardag skulle det inte förvåna om man tar sig till Göteborg från Stockholm utan laddstopp. Det blir en fyra, den passerar inte 40 mil motorvägsfart under vårt test, men det är nära.
Betyg: 4/5
Laddning: 4/5
Bra normalladdning på 11 kW. Snabbladdningen är dock inte bäst i klassen. Se laddkurva ovan.
Utseende: Traditionellt muskulöst utseende som har fått sin form från fossilbilarna. Hur man värderar det är högst personligt. Och så har vi det där med grillen. Den är stor. För stor? Kanske.
Summa summarum:
BMW i4 M50 imponerar på flera områden, men utan elbilsarkitektur blir utrymmena lidande. Trots sin längd på dryga 4,7 meter är den inte speciellt rymlig. Priset är högt, men inte oskäligt med tanke på den kvalitet man får. Snabbladdningen är bra, men inte klassledande. En mycket bra elbil med traditionellt utseende.