![](https://images.ohmyhosting.se/nzGAWeeDiUJTRXIz0Y3N-MGAcV0=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FKeba_001_EDIT.jpg)
Test laddbox: Keba KeContact P30 – fulländad nördbox
![Joakim Dyredand](https://images.ohmyhosting.se/m0_t9POqY7TW7dmutysv_PNFNtE=/108x108/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fjd-bw.jpg)
Joakim Dyredand
9 okt 2023
Ålder är bara en siffra … Bakom (det klumpiga) skalet på P30 döljer sig mängder av moderna funktioner.
Kebas P30 är gammal i gemet. Den kom ut på marknaden 2016 och finns i en uppsjö av varianter, med kontakt eller sladd, och tre olika serier med olika grader och funktioner och möjligheter kring inställningar och uppkoppling.
Det är absolut inte den estetiskt mest tilltalande boxen, men som alltid är det faktiskt insidan som räknas – och dess mjukvara och hårdvara uppdateras löpande. Skulle du vilja förbättra designen finn helsvart kåpa som tillval. Eller så viger du några timmar åt att skapa en personlig kåpdesign på keba.com, riktigt roligt!
Gården där testboxen installerats har en huvudsäkring på 20A och i garagebyggnaden där den sitter valde vi att dra in trefas under installationen.
Innanmätet är snyggt byggt och kritiska komponenter har effektiva skydd med lock som skruvas fast. Det finns ett antal ”switchar” som ska ställas in efter önskad effekt (4,1–22 kW) och detta är lurigt – även om man läser manualen.
Toppversionen, x-series, är uppkopplad med 4G/LTE eller WLAN. Vi passade på att köpa mesh-nätverk i samband med installationen. Efter initial kommunikation via boxens ip-nummer är den nu knuten till gårdens nätverk. Det innebär att den även nås via Keba-appen.
Inställningsmöjligheterna är ”oändliga”, som att du snart kan programmera start/stopp utifrån spotpris på Nord Pool. Och köper du till en KeContact E10 (cirka 1.900 kronor) har du full kontroll med laststyrning.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2023/10/Keba_002_EDIT-773x1030.jpg)
Enkel display visar kWh efter varje avslutad laddning. Bra!
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2023/10/Keba_003_EDIT-773x1030.jpg)
Den må vara stor och klumpig, men P30 är full av teknik.
Bortse från design och ålder, detta är en extremt genomtänkt och funktionsfylld box, något av nördens val. Att utsläppen som tillverkningen av P30 i Österrike orsakar klimatkompenseras är bra. En QR-kod på boxens sida berättar vilka projekt det investerats i för just denna laddare.
Vi uppskattar den simpla (okej, daterade) ledskärmen där korta meddelanden ”rinner” fram med yxig grafik. Men vid varje avslutad laddning visas hur många kWh som sessionen har förbrukat och det är givetvis intressant. Mer djuplodande statistik finns senare i appen.
Det går också att programmera personlig text. Som standard rullar texten ”Insert Plug” i viloläge. Den svenska representanten Per Jepson visar oss hur man byter till något helt annat, som ”Luke, I’m your Charger”, vilket lär uppskattas av den som kan sin Star Wars.
En fulländad nördbox!
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2023/10/keba_1-1030x687.jpg)
FAKTA: Keba KeContact P30 x-series
Cirkapris: 9.900 kr (före grönt avdrag). |
Laststyrning: Ja. |
Plats: Gård i Roslagen. |
Bil som laddas: Tidningens testbilar. |
Test från Elbilen 9/2023
Foto Joakim Dyredand